Čtvrtek, 28. března 2024

Všudypřítomné emise

Všudypřítomné emise

Podle zprávy Světové asociace výrobců automobilů OICA investuje ročně automobilový průmysl do snižování emisí spalovacích motorů, do vývoje hybridních a vodíkových pohonů a do vývoje elektromobilů 85 miliard eur.

"Vývoj úsporných a ekologických vozů je velmi nákladný. Obávám se, že další práce na konceptech a prototypech, představených v Paříži, automobilky za současné situace odloží. Pokud totiž budou lidé kupovat nové vozy, budou chtít úsporná a hlavně levná auta. Výrobci možná vypustí nějaké pokusné balonky, ale především se soustředí na osvědčené a prodejné modely," řekl Antonín Šípek, ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu.

Tuto strategii přijala za svou většina automobilek již před Paříží. Na výstavu sice přivezly vozy na vodíkový pohon či elektromobily, připravené i pro komerční výrobu - francouzská firma Boloré spolu se studiem Pininfarina chce svůj městský elektrovůz nabízet na trhu už příští rok na podzim - ale masové rozšíření vozidel s alternativními pohony naráží na nedostatek čerpacích a nabíjecích stanic.

Jejich zřizování stále čeká na silného investora, dosud je vše jen ve fázi testů. Například japonská Toyota letos v létě nechala zřídit v Londýně třicet stojanů, u nichž je možné dobíjet baterie hybridního vozu Toyota Prius Plug-in. Jen Londýn by však potřeboval stovky nabíjecích míst, natož celá Anglie.

Zatímco Toyota už vyrobila více než milion hybridních vozů Prius, nové Volvo C30 s elektrickou zásuvkou v čelní masce zůstane asi dlouho jen prototypem, protože Volvo je jednou z automobilek nejvíce postižených krizí, propouští 3300 lidí.

Bílou vránou je Mazda. V rámci propagace jezdí od konce minulého týdne po norských silnicích, poprvé mimo Japonsko, vůz Mazda RX-8 na vodíkový pohon. Norsko v programu HyNor (Hydrogen Road of Norway) zřizuje síť plnicích stanic a Mazda RX-8 má dokázat, že to není zbytečné. Do konce roku se má v Norsku objevit dalších třicet těchto vozů.

Hybridní vozy, tedy automobily poháněné elektromotorem a benzinovým či naftovým motorem, v Paříži představila řada dalších značek. Výhodou těchto pohonů je nižší spotřeba, a tím i nižší emise oxidu uhličitého, obvykle kolem 110 gramů na kilometr.

Hybridní bude například nový vůz Hyundai Soul nebo Kia cee'd, která se vyrábí v Žilině.

Kráceno

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů