zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Všudypřítomné emise

21.10.2008
Ovzduší
Všudypřítomné emise

Podle zprávy Světové asociace výrobců automobilů OICA investuje ročně automobilový průmysl do snižování emisí spalovacích motorů, do vývoje hybridních a vodíkových pohonů a do vývoje elektromobilů 85 miliard eur.

"Vývoj úsporných a ekologických vozů je velmi nákladný. Obávám se, že další práce na konceptech a prototypech, představených v Paříži, automobilky za současné situace odloží. Pokud totiž budou lidé kupovat nové vozy, budou chtít úsporná a hlavně levná auta. Výrobci možná vypustí nějaké pokusné balonky, ale především se soustředí na osvědčené a prodejné modely," řekl Antonín Šípek, ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu.

Tuto strategii přijala za svou většina automobilek již před Paříží. Na výstavu sice přivezly vozy na vodíkový pohon či elektromobily, připravené i pro komerční výrobu - francouzská firma Boloré spolu se studiem Pininfarina chce svůj městský elektrovůz nabízet na trhu už příští rok na podzim - ale masové rozšíření vozidel s alternativními pohony naráží na nedostatek čerpacích a nabíjecích stanic.

Jejich zřizování stále čeká na silného investora, dosud je vše jen ve fázi testů. Například japonská Toyota letos v létě nechala zřídit v Londýně třicet stojanů, u nichž je možné dobíjet baterie hybridního vozu Toyota Prius Plug-in. Jen Londýn by však potřeboval stovky nabíjecích míst, natož celá Anglie.

Zatímco Toyota už vyrobila více než milion hybridních vozů Prius, nové Volvo C30 s elektrickou zásuvkou v čelní masce zůstane asi dlouho jen prototypem, protože Volvo je jednou z automobilek nejvíce postižených krizí, propouští 3300 lidí.

Bílou vránou je Mazda. V rámci propagace jezdí od konce minulého týdne po norských silnicích, poprvé mimo Japonsko, vůz Mazda RX-8 na vodíkový pohon. Norsko v programu HyNor (Hydrogen Road of Norway) zřizuje síť plnicích stanic a Mazda RX-8 má dokázat, že to není zbytečné. Do konce roku se má v Norsku objevit dalších třicet těchto vozů.

Hybridní vozy, tedy automobily poháněné elektromotorem a benzinovým či naftovým motorem, v Paříži představila řada dalších značek. Výhodou těchto pohonů je nižší spotřeba, a tím i nižší emise oxidu uhličitého, obvykle kolem 110 gramů na kilometr.

Hybridní bude například nový vůz Hyundai Soul nebo Kia cee'd, která se vyrábí v Žilině.

Kráceno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
14
11. 2017
14.11.2017 - Seminář, školení
Hradec Králové,
Hotel Tereziánský dvůr
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
21
11. 2017
21.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí