zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Návrh poslankyně Jakubkové na omezení kamionů mýtným namísto zákazu jízd jde proti kvalitě životního prostředí

03.11.2008
Obecné
Návrh poslankyně Jakubkové na omezení kamionů mýtným namísto zákazu jízd jde proti kvalitě životního prostředí

Ministerstvo životního prostředí je překvapeno návrhem poslankyně Věry Jakubkové, která údajně dohodla s dopravci kompromisní variantu omezení kamionů, podle níž by v pátek nákladní vozy platily vyšší sazbu mýtného, zákaz jízd by se jich však netýkal.

Nyní, když je mýtné jen na dálnicích a silnicích transevropské sítě, by radikální zvýšení mýtného v určitou dobu vedlo k přesunu kamionů z dálnic na souběžné silnice II. tříd, které valnou většinou vedou skrze obce. To je v příkrém rozporu se zájmy kvality života a ochrany životního prostředí a nemůže to vést ke zvýšení bezpečnosti provozu ani propustnosti komunikací, spíše naopak. Větší bezpečnost a propustnost komunikací přitom mají být hlavním cílem plánovaného zákazu jízd.

„Starostové a hejtmani paní kolegyni Jakubkové za takové antizelené řešení pěkně poděkují,“ komentuje dohodu vicepremiér Martin Bursík a dodává: „Podle srpnového průzkumu veřejného mínění si zákaz jízd kamionů v pátek odpoledne přeje 84 % obyvatel, ti také nebudou rádi.“

Koaliční dohoda výslovně uvádí, že v pátek odpoledne bude jízda kamionů zakázána. Vládní návrh novely je na programu vlády již toto pondělí. Má platit pro celou silniční síť a je pro dopravce velmi luxusní, neboť jim dává volnost vybrat si, zda řidič kamionu v pátek ukončí směnu už v 15 hodin, anebo zda ještě bude po skončení zákazu v 18 hodin pokračovat 1-4 hodiny v jízdě.

Způsob navrhovaný poslankyní Jakubkovou by fungoval pouze, pokud by bylo mýtné na celé síti silnic včetně II. a III. tříd. Za stávající situace je její návrh nerealistický a nepoužitelný, protože by vedl k objíždění a nezlepšil bezpečnost provozu ve špičce. Výhledově mohou být přirážky k mýtnému ve špičkách perspektivním řešením, ale dokud nebude mýtné na celé silniční síti, jediným smysluplným a jednoduše srozumitelným řešením je zákaz jízd na celé silniční síti.
Zdroj: MŽP

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí