zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

VW v krizi sází na ekologii a úspory

25.11.2008
Obecné
VW v krizi sází na ekologii a úspory

- Automobilka chce nadále do deseti let předhonit Toyotu

- V porovnání s konkurencí se Volkswagen zatím drží dobře

Více aut, která jsou úsporná a šetrná vůči životnímu prostředí. Tak zní jedno z řešení, díky nimž chce největší německá automobilka Volkswagen (VW) úspěšně přestát současnou krizi na trhu. Tento plán šéfa koncernu Martina Winterkorna v pátek na svém zasedání schválila i dozorčí rada. Ročně chce automobilka na vývoj ekologičtějších modelů s alternativními pohony podle agentury Reuters vydat více než osm miliard eur.

Součástí strategie přežití jsou i redukce investic, o níž koncern rozhodne do února příštího roku.

Prvním signálem investičního šetření v koncernu je šestá generace modelu Volkswagen Golf, který se představil na letošním pařížském autosalonu. Původně se měl vyrábět do roku 2011, nyní koncern zamýšlí výrobu o rok prodloužit. Napsal to německý týdeník Automobilwoche s odvoláním na zdroje z okolí šéfa Porsche Wendelina Wiedekinga. K obměně verzí jedné modelové řady obyčejně dochází po třech letech. Posunutí obměny znamená, že koncern ušetří několik set milionů eur, ovšem na druhé straně může prodělat tím, že na rozdíl od konkurence nebude mít za tři roky na trhu nový model.

I za krize chce VW růst

Jakkoliv drasticky tato opatření mohou znít, u Volkswagenu se jedná spíše o preventivní kroky. V porovnání s konkurenty si totiž koncern vede dobře. Zatímco se v říjnu prodeje aut celkem propadly o 16 procent, zaznamenal VW pokles jen o 5,1 procenta.

Svého cíle - během deseti let předhonit svého japonského rivala Toyotu - se proto Volkswagen drží i nadále. Aby této mety dosáhl, chce do roku 2018 navýšit prodej svých aut ze současných zhruba šesti milionů na více než jedenáct milionů aut. Jen klíčová značka koncernu, Volkswagen, má v rámci vytyčené strategie zvané "Mach 18" (Udělej 18) svůj odbyt téměř zdvojnásobit - z nynějších 3,6 milionu na 6,6 milionu vozů. Zvyšovat se má také produktivita firmy, a to každý rok o deset procent.

"Počítejte s tím, že Volkswagen ze současné krize vyjde silnější," tvrdí optimisticky i šéf dozorčí rady Ferdinand Piech.

Zvyšovat odbyt ročně o několik procent je však za současné situace obtížné. Jen pro příští rok experti OICA (Světová asociace výrobců automobilů) korigovali svou prognózu světového prodeje z 56 milionů na 51 milionů aut. "Náš koncern se na své špičkové pozici na mnoha trzích nemůže od tohoto trendu odtrhnout," připustil nedávno Winterkorn.

Optimismus může Volkswagen čerpat z toho, že se konkurentům daří hůře. V Německu má největší problémy Opel, který trpí i kvůli potížím své americké mateřské firmy General Motors (GM). Opel proto požádal německou vládu o několikamiliardové záruky. V Evropě automobilka GM ve třetím kvartále vykázala ztrátu ve výši téměř jedné miliardy dolarů. Proto management a zástupci odborů firmy již několik dní jednají o novém úsporném programu, který má snížit náklady až o 750 milionů dolarů. Ušetřit by se mohlo třeba zrušením bonusů pro manažery či snížením cestovních výdajů.

Francouzi musí propouštět

Francouzští konkurenti Opelu, Renault a Peugeot se vedle dalších opatření nevyhnou ani propouštění. Ve Francii se v říjnu prodej aut propadl o 7,3 procenta, z čehož oba koncerny nyní musí vyvodit důsledky. Peugeot proto minulý týden oznámil záměr propuštění až 3500 lidí. Toto opatření se má týkat všech továren a všech úrovní, tedy jak dělníků u montážní linky, tak manažerů.

Renault, jehož odbyt v říjnu klesl o 9,8 procenta, chce propouštět ještě více a sice až šest tisíc osob. Management navíc stáhl svou prognózu zisku pro letošní rok, nyní počítá jen s operativní marží ve výši 2,5 procenta.

"Musíme pochopit, že rok 2009 bude pro naši branži ten nejtěžší za posledních padesát let," řekl šéf společnosti Carlos Ghosn.


AUTOR: Barbara Bublíková
AUTOR: Vladimír Kaláb
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí