Úterý, 19. března 2024

Mění se jízdní řád vlaků. V Ostravě mají nahradit metro

Mění se jízdní řád vlaků. V Ostravě mají nahradit metro

Česko - Některé spoje Českých drah s novým jízdním řádem zrychlí, příměstské vlaky pojedou častěji a cestování z Prahy do některých hlavních měst v Evropě bude jednodušší.

Grafikon pro nadcházející rok začne platit 14. prosince. Vůbec poprvé jej sestavil vlastník a provozovatel infrastruktury - Správa železniční dopravní cesty.

"Na trasách mezi nejvýznamnějšími sídly chceme mít rychlé vlaky každou hodinu," řekl Karel Hanzelka z ministerstva dopravy. Právě ministerstvo si objednává spoje u Českých drah.

Svezení vlakem ovšem s novým řádem podraží o průměrných sedm a půl procenta a to i přesto, že ceny pohonných v poslední době klesly a část vlaků drah je motorových.

Nově přibudou spoje z Prahy do Vídně. Konečnou nočních vlaků EuroNight z Německa do Prahy již nebude hlavní město, ale pojedou až do Brna.

Další novou noční linkou se cestující svezou z Budapešti do Prahy, odtud také do Tater a Košic. Novinkou je rovněž spoj Avala z Prahy do Bělehradu.

"Po náročné rekonstrukci a elektrizaci tratě Letohrad - Lichkov bude obnoveno přímé spojení Prahy, Hradce Králové a polské Wroclawi," informoval tiskový mluvčí drah Kubala.

Vlaky EuroCity a InterCity pojedou z Prahy do Brna každou hodinu. Na této lince vozí vlaky také moderní německé lokomotivy Taurus firmy Siemens, dráhy tu slibují klimatizované vozy. Přímé vlaky od prosince dovezou cestující z Hodonína do Brna za hodinu a šest minut, ve špice pojedou každou hodinu.

Zcela nově pojede každé dvě hodiny rychlík z Prahy přes Beroun a Písek do Českých Budějovic.

Z Ostravy do Prahy pod 3 hodiny
Délka jízdy vlakem z Ostravy do Prahy je nastavena baťovsky na 2 hodiny 59 minut. "Je to historicky nejrychlejší spojení měst vlaky pendolino," říká Kubala.

Vlaky tak výrazně ujíždějí autobusům - soukromý dopravce Student Agency urazí trasu dlouhou bezmála čtyři sta kilometrů za pět a půl hodiny, je však oproti pendolinu o polovinu levnější.

"České dráhy se chtějí více zapojit do městské a příměstské dopravy ve velkých aglomeracích," řekl výkonný ředitel marketingu a komunikace Aleš Ondrůj.

Esko, neboli S linky, představují nový koncept regionální a příměstské dopravy. České dráhy se inspirovaly za hranicemi, například rakouskou příměstskou dráhou S-Bahn.

Tramvajové značení linek a jednoduché schéma má usnadnit cestování. Ondrůj dodává, že by tyto linky měly v Ostravě a okolí převzít roli metra.

Doba jízdy přímých S linek z Opavy do Stodolní v centru Ostravy zabere 43 minut, z Českého Těšína 42 minut a z Havířova 20 minut.

V příštích letech budou i zde nasazeny moderní bezbariérové soupravy.

Z Kladna do Prahy každou hodinu
Dvojnásobek vlaků pojede na příměstské jednokolejné lince mezi Prahou a Kladnem, poskytnou 12 400 míst. Staré motorové vlaky nahradí bezbariérové soupravy, některé rychlíky a spěšné vlaky urazí trasu za 37 minut.

"Doprava zde již neodpovídala 21. století. Z Kladenska dojíždí 20 tisíc lidí, tedy vůbec nejvíc ze středních Čech," říká ředitel odboru rozvoje ČD Jiří Schmidt.

Z Kladna pojede 19 vlaků, opačným směrem z Prahy o dva méně, zastavovat budou jen v Hostivici a pražských Dejvicích.

"Cestující se tak nemusí učit žádné jízdní řády. Je to u nás úplná novinka," dodává tiskový mluvčí drah Ondřej Kubala.

Rychlé vlaky pojedou z Masarykova nádraží dvě minuty po celé každou hodinu, zastávkové spoje budou na trať vyrážet vždy v půl. Sedmnáct minut po celé budou v odpolední špičce jezdit posilové vlaky z Masarykova nádraží.

"České dráhy jsou přesvědčené, že jednokolejná trať takový nápor zvládne," ujišťuje Kubala. Ředitel ROPIDu Pavel Procházka věří, že v době výstavby městského okruhu využijí vlaky i Pražané jedoucí z Prahy 6 do centra.

"Díky nové koncepci se výrazně zlepší také cestování z Kladna do Rakovníka a do Kralup nad Vltavou," doplňuje Alois Kašpar, zástupce ČD pro Středočeský kraj.

Na budovanou rychlodráhu z centra Prahy do Kladna si cestující počkají nejméně do roku 2013.

http://aktualne.centrum.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů