zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Obliba "férového" zboží strmě roste

08.12.2008
Obecné
Obliba  férového  zboží strmě roste

- Výrobků s označením Fair Trade se letos v Česku prodá za 50 milionů

- Tyto produkty zahrnuly do své nabídky další tři obchodní řetězce

Výrobky s označením Fair Trade se v Česku těší stále větší oblibě. Tržby za zboží, které se v zemích třetího světa vyrábí "férovým způsobem", se každý rok zhruba zdvojnásobí. "Podle našich odhadů bude letošní obrat v tomto segmentu trhu kolem 50 milionů korun," uvedla Lenka Černá ze společnosti Excellent Plzeň, která je největším dovozcem Fair Trade výrobků do Česka. Kromě ní v Česku fungují další čtyři distributoři.

Značka Fair Trade je symbolem takzvaného spravedlivého obchodu. Klade si za cíl podpořit rozvoj zemědělství ve třetích zemích, bojuje proti dětské i otrocké práci a prosazuje ochranu životního prostředí.

Výrobků Fair Trade se ve světě ročně prodá za více než 2,5 miliardy eur. Jde hlavně o potraviny jako čokoláda, sušené ovoce, káva či med, pocházející od farmářských producentů především ze zemí Afriky a Latinské Ameriky. Nadnárodní neziskové organizace garantují těmto pěstitelům a výrobcům vstřícné a důstojné zacházení při uzavírání obchodu, mimo jiné například tím, že jim dopředu zaručují obchodní partnerství a výhodnou výkupní cenu.

Je už pravidlem, že o produkty Fair Trade se čeští zákazníci zajímají rok od roku více. Za výrobky s černomodrozeleným logem loni Češi utratili rekordních 27 milionů korun, což je o 17 milionů korun více než v roce 2006. Podobný nárůst se čeká i letos. Obchodníci zjišťují, že Fair Trade je pro zákazníky stále atraktivnějším artiklem, a proto se seznam obchodů, kde lze toto zboží zakoupit, rychle rozšiřuje.

Letos v říjnu výrobky Fair Trade nově do své nabídky zařadily například Makro Cash & Carry, dm drogerie nebo restaurace Eurest. Kromě toho se již delší dobu prodávají v supermarketech skupiny Ahold, v prodejnách zdravé výživy Countrylife nebo v módních domech Marks & Spencer, které do své nabídky zařazují stále víc potravinářského zboží.

Tady se nešetří

Zboží se značkou Fair Trade však kvůli svému způsobu výroby a distribuce v regálech samoobsluhy spadá spíše do vyšší cenové kategorie. Například tabulka čokolády Fair Trade přijde zhruba na padesát korun, čtvrtkilové balení kávy na stokorunu.

Přestože v době finanční krize prodeje všeobecně klesají a zákazníci mají tendence šetřit, výrobků Fair Trade se trend spořivosti nedotýká, a to i přes jejich vyšší cenu. Například Makro Cash & Carry je s mírou prodeje Fair Trade výrobků spokojeno a o zařazení "férových produktů" do své nabídky uvažuje i řetězec supermarketů Tesco Stores. "Podle našich průzkumů mají zákazníci o tyto výrobky zájem," řekla mluvčí Tesca Eva Karasová.

Jde o princip, ne o cenu

"Rozhodnutí podporovat Fair Trade se podle naší zkušenosti neodvíjí od bohatství jednotlivce nebo firmy. Je to věc zásady a vzdělání. Čokoládu Fair Trade si koupí ten, kdo chce mít jistotu, že kakao na ni nesklízely v západní Africe děti. Podpora Fair Trade je otázkou životního stylu, který vám přejde do krve," podotýká Lenka Černá s tím, že nyní chtějí oslovit větší firmy s nabídkou "Fair Trade balíčků".

Podle společnosti GFK Praha, která se zabývá výzkumem trhu, spadají výrobky Fair Trade z pohledu českých spotřebitelů do kategorie takzvaného dostupného luxusu. "Tato kategorie v posledních dvou letech významně roste. Takový luxus je sice dostupný všem, ale zajímají se o něj více lidé dobře informovaní, s ucelenými názory a postoji," říká generální ředitel GFK Praha Ondřej Tomas.

Nejčastějšími spotřebiteli Fair Trade jsou podle GFK lidé se středoškolským nebo vysokoškolským vzděláním, kteří jsou v produktivním věku a mají vyšší příjmy. "Fair Trade také více kupují ženy než muži," dodává Ondřej Tomas.

AUTOR-WEB: Zuzana Keményová

www.ihned.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí