zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Španělský rychlovlak přetáhl klienty aeroliniím

19.01.2009
Obecné
Španělský rychlovlak přetáhl klienty aeroliniím

- Superexpres AVE nabízí ekologicky šetrný způsob cestování

- Do roku 2020 chce Madrid vybudovat 10 tisíc kilometrů rychlotratí

Dáte si třeba kávu a vychutnáte film. Na víc už nezbude čas.

Vysokorychlostní trať mezi Madridem a katalánskou Barcelonou, otevřená před necelým rokem, platí za nejrychlejší v Evropě. Vlaky tam pravidelně dosahují cestovní rychlosti 350 km/h. (Absolutní rekord drží s 574 km/h francouzské TGV.)

A obě města jsou si najednou blíž. Superexpresy AVE od společnosti Siemens urazí vzdálenost 505 kilometrů mezi oběma městy za 2 hodiny 35 minut.

Zásluhou nové železnice se značně snížilo množství vypouštěných emisí. "Rychlovlak jich spotřebuje zhruba šestinu ve srovnání s letadlem," řekl agenturám inženýr Alberto García Alvarez, který se podílel na výzkumu spotřeby.

Španělé mluví o revoluci ve vnitrostátním cestování.

Nová čísla teď naznačují, že projekt je úspěšný i komerčně. Narušil letitou nadvládu letadel.

Jízda za 44 eur

Do loňského listopadu přibylo na rychlotrati 28 procent cestujících. Letecké společnosti hlásily za stejné období odliv 20 procent klientů. Takže: letecké společnosti, které o rok dříve získaly 72 procent z 4,8 milionu cestujících na dálkových vnitrostátních trasách, jich loni přilákaly už jen 60 procent. "Do dvou let budou mít rychlovlaky polovinu trhu," citoval list Guardian Josepa Vallse z barcelonské školy ESADE.

Vlaky totiž nejsou drahé: jízdenka na trati Madrid - Barcelona stojí 44 eur. Pro srovnání - letenka nyní stojí kolem 55 eur. Podle dispečerů navíc dorazí 99 procent vlaků načas. To o letadlech, která zápasí s přeplněnými koridory, není možné vždy říct. A při zpoždění větším než 30 minut vrací dráhy jízdné zpět.

Není to první rychlotrať ve Španělsku. Už v roce 1992 spojily vlaky, inspirované francouzským TGV, Madrid a Sevillu. Jiné rychlovlaky míří do Valladolidu a Malagy. Modernizují se i stávající tratě. Pro Španělsko, rozlehlé jako sousední Francie, jsou rychlotrati ideálním řešením.

Do výstavby nových rychlotratí chce Madrid investovat 108 miliard eur. Vláda považuje masivní projekty infrastruktury za účinnou zbraň v boji proti postupující hospodářské krizi.

Rychlotratě protly Evropu

Rychlovlaky AVE (zkratka Alta Velocidad Espaňola, tedy španělské rychlovlaky - a zároveň ve španělštině "pták") vychází z úspěšného modelu, se kterým přišli jako první Francouzi.

Modrostříbrné štíhlé soupravy TGV se rozběhly z Francie všemi směry. Koncepce souprav zůstávala původní, stále se zlepšoval výkon, a tím i rychlost až po zmíněný rekord, kterého dosáhla souprava TGV předloni na nově vybudované trati Paříž - Štrasburk.

Italové zavedli rychlovlak Pendolino. Němci pracovali na svém projektu ICE. Vlaky dodávala firma Siemens, která vyrobila i soupravy Siemens - Velaro pro španělskou rychlotrať.

Španělé chtějí ve výstavbě rychlotratí pokračovat. Do roku 2020 má být v zemi 10 tisíc kilometrů rychlotratí, slíbil premiér José Luis Zapatero. Konečný cíl je prostý: 90 procent Španělů by mělo mít vysokorychlostní trať maximálně 50 kilometrů od svého bydliště.

AUTOR: Jiří Sládek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí