zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologie se promítá i do lodní dopravy

06.02.2009
Obecné
Energie
Ekologie se promítá i do lodní dopravy
Má ponor ošetřen speciálním nátěrem s obsahem křemíku, čímž se ušetří až 1 200 tun paliva...

První kontejnerová loď na světě se objevila v roce 1956 v USA, kde vznikla přestavbou běžné nákladní lodě Ideal X. Po ní brzy následovaly další.První kontejnerová loď na světě se objevila v roce 1956 v USA, kde vznikla přestavbou běžné nákladní lodě Ideal X. Po ní brzy následovaly další.

V Hamburku sídlící Germanischer Lloyd, což je společnost zabývající se klasifikací lodí, společně s loděnicí Hyundai Heavy Industrie předložily už téměř před deseti lety projekt lodě dlouhé 282 metrů, široké 52 metrů a s ponorem 13,5 metru. Na palubu by se vešlo 6 230 kontejnerů a v podpalubí 7 210 kontejnerů. Se dvěma motory o výkonu 45 000 kW by mohla dosahovat rychlosti 25,5 uzlu. Předpokládaná doba výroby se odhaduje na devět nebo deset měsíců. S první lodí se počítá pravděpodobně v příštím roce. Termín však není jistý, protože o ni zatím nikdo neprojevil zájem.

Největší kontejnerovou lodí se proto stala EMMA Maersk, která vychází ze zmíněného projektu, ale s jedním motorem a s jedním šroubem. Pohon obstarává 14válcový motor Wärtsilä s výkonem 80 MW. Byla postavena před dvěma lety v dánské loděnici Odense Staalskibsværft a patří do skupiny A. P. Møller-Mærsk.

Největší kontejnerová loď na světě se jmenuje EMMA.

Velikostí si nezadá s letadlovou lodí – je dlouhá téměř 400 metrů, široká 56 metrů a ponor činí 16 metrů. Posádku však tvoří jen 13 mužů.

Velikost každé kontejnerové lodi je určována kapacitou míst pro kontejnery TEU (TEU je přepravní jednotka, kontejner měří 20 stop). Rejdařství Maersk-Line je však výjimkou, protože neoznačuje své lodi maximálním prostorem pro kontejnery, ale maximální nosností. Počet přepravovaných kontejnerů se tudíž jen odhaduje, a tím se vysvětluje, proč různé zdroje uvádějí různé údaje. Většina pramenů však odhaduje maximální počet kontejnerů 11 až 16 tisíc.

Kontejnerová loď EMMA dostala jméno po nedávno zesnulé snaše Arnolda Petera Møllera, zakladatele firmy, a je registrována v dánském Taarbeeku.

Velikostí si EMMA nezadá s letadlovou lodí.

Jistě není bez zajímavosti, že EMMA má ponor ošetřen speciálním nátěrem s obsahem křemíku, čímž se ušetří až 1 200 tun paliva. Může se také pochlubit systémem, který zachycuje teplo z odpadních spalin, dochází k úspoře energie, a ta se dá využít např. při vytápění kajut.

EMMA může ztratit prvenství. Už se hovoří o plavidlu s kapacitou 21 000 kontejnerů. Roste totiž cena fosilních paliv a nutí rejdaře zvětšovat velikost lodí, a tím zvyšovat efektivitu přepravy, a současně vyvolává tlak na snižování rychlosti plavby. Zatímco ještě v roce 2004 tvořily náklady na palivo 33 %, v současnosti je to již kolem 63 % z celkových nákladů rejdařů.

Tyto představy jsou však omezovány nedostatečnými možnostmi přístavů, především malou hloubkou a nedostatkem jeřábů.

ZDROJ: www.mmspektrum.cz, kráceno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
12
9. 2017
12-14.9.2017 - Veletrh, výstava
Birmingham
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
26
9. 2017
26-28.9.2017 - Konference
Duisburg
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí