Čtvrtek, 28. března 2024

Ekologie se promítá i do lodní dopravy

Má ponor ošetřen speciálním nátěrem s obsahem křemíku, čímž se ušetří až 1 200 tun paliva...
Ekologie se promítá i do lodní dopravy

První kontejnerová loď na světě se objevila v roce 1956 v USA, kde vznikla přestavbou běžné nákladní lodě Ideal X. Po ní brzy následovaly další.První kontejnerová loď na světě se objevila v roce 1956 v USA, kde vznikla přestavbou běžné nákladní lodě Ideal X. Po ní brzy následovaly další.

V Hamburku sídlící Germanischer Lloyd, což je společnost zabývající se klasifikací lodí, společně s loděnicí Hyundai Heavy Industrie předložily už téměř před deseti lety projekt lodě dlouhé 282 metrů, široké 52 metrů a s ponorem 13,5 metru. Na palubu by se vešlo 6 230 kontejnerů a v podpalubí 7 210 kontejnerů. Se dvěma motory o výkonu 45 000 kW by mohla dosahovat rychlosti 25,5 uzlu. Předpokládaná doba výroby se odhaduje na devět nebo deset měsíců. S první lodí se počítá pravděpodobně v příštím roce. Termín však není jistý, protože o ni zatím nikdo neprojevil zájem.

Největší kontejnerovou lodí se proto stala EMMA Maersk, která vychází ze zmíněného projektu, ale s jedním motorem a s jedním šroubem. Pohon obstarává 14válcový motor Wärtsilä s výkonem 80 MW. Byla postavena před dvěma lety v dánské loděnici Odense Staalskibsværft a patří do skupiny A. P. Møller-Mærsk.

Největší kontejnerová loď na světě se jmenuje EMMA.

Velikostí si nezadá s letadlovou lodí – je dlouhá téměř 400 metrů, široká 56 metrů a ponor činí 16 metrů. Posádku však tvoří jen 13 mužů.

Velikost každé kontejnerové lodi je určována kapacitou míst pro kontejnery TEU (TEU je přepravní jednotka, kontejner měří 20 stop). Rejdařství Maersk-Line je však výjimkou, protože neoznačuje své lodi maximálním prostorem pro kontejnery, ale maximální nosností. Počet přepravovaných kontejnerů se tudíž jen odhaduje, a tím se vysvětluje, proč různé zdroje uvádějí různé údaje. Většina pramenů však odhaduje maximální počet kontejnerů 11 až 16 tisíc.

Kontejnerová loď EMMA dostala jméno po nedávno zesnulé snaše Arnolda Petera Møllera, zakladatele firmy, a je registrována v dánském Taarbeeku.

Velikostí si EMMA nezadá s letadlovou lodí.

Jistě není bez zajímavosti, že EMMA má ponor ošetřen speciálním nátěrem s obsahem křemíku, čímž se ušetří až 1 200 tun paliva. Může se také pochlubit systémem, který zachycuje teplo z odpadních spalin, dochází k úspoře energie, a ta se dá využít např. při vytápění kajut.

EMMA může ztratit prvenství. Už se hovoří o plavidlu s kapacitou 21 000 kontejnerů. Roste totiž cena fosilních paliv a nutí rejdaře zvětšovat velikost lodí, a tím zvyšovat efektivitu přepravy, a současně vyvolává tlak na snižování rychlosti plavby. Zatímco ještě v roce 2004 tvořily náklady na palivo 33 %, v současnosti je to již kolem 63 % z celkových nákladů rejdařů.

Tyto představy jsou však omezovány nedostatečnými možnostmi přístavů, především malou hloubkou a nedostatkem jeřábů.

ZDROJ: www.mmspektrum.cz, kráceno

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů