Při letní dovolené ve Středomoří se často setkáte se žlutými hydroplány určenými k hašení lesních požárů...
Protipožární letadla Canadair
Canadair CL-215
Jeho vznik se datuje v roce 1960. Schválení typu bylo dáno v únoru 1966 pro 30ks letounů: 20 pro provincii Quebec, 10 pro Francii. CL-215 měl první zkušební let 23 října 1967. Kanadská typová zkouška byla udělená v březnu 1969 a datum dodání prvních strojů byl dán na červen tohoto roku.Poté nově zvolená vláda provincie Quebec usoudila v rámci úsporných opatření,že je 5 letadel nadbytečných,okamžitě o ně projevila zájem vláda Francie, Španělska a Řecka.Po dodání prvních 30ks neměla továrna žádné další zakázky v blízké budoucnosti,tudíž výrobní linka byla rozebrána a části strojů uskladněny. Po nějaké době vlády Španělska a Řecka přišli s požadavky na výrobu požárních letadel a tak Canadair 215 šel zpět do výroby s další sérií 20 letadel. A tak to šlo po dobu dalších 20 let, až do páté série,celkem bylo vyrobeno 125 letadel. CL-215 byli dodávány do šesti kanadských provincií a dvou států USA, dále pak do Francie, Španělska, Řecka, Itálie, Jugoslávie, Thajska a Venezuely.Ke konci 80.let byl stroj modernizován na typ CL-215 T.Výroba CL-215 skončila 1990.Pro své skvělé letové i hasební vlastnosti se typ dočkal nástupce a to CL-415.
Kde jsou CL-215 ve službě nyní? Stále vykonávají požární službu v provinciích Alberta, Saskatchewan, Manitoba, Ontario, Quebec a Newfoundland, Yukon, Severní Karolína a Minnesota. V zámoří slouží ve Francii, Itálii, Řecku, Španělsku, Chorvatsku, Thajsku a ve Venezuele.V některých zemích jsou CL-215 v držení armády a kromě využití k hašení se používají i jako letouny pro SAR team.
Operační činnost
Po vzletu z letiště na místo hasebních prací je CL-215 a jeho dvou až čtyřčlenná posádka informována o nejbližším vodním zdroji u požáru-jezero,řeka apod. Inspekcí během letu je udělána na vodní zdroj vizuální kontrola,posádka se pojistí, že je zdroj ve vhodné vzdálenosti a nejsou žádné překážky,které by mohly ovlivnit bezpečnost letadla a jeho posádky při nabírání vody.Letadlo pak dotkne se vodní hladiny a nabere 5400 l/vody do vnitřních tanků během deseti sekund.Po nabrání vody se uzavřou klapky tanku a letadlo vzlétne do vzduchu směrem k ohni.Velící důstojník na palubě letadla instruuje posádku letadla kde a jak vypustit vodu.Rozhoduje samozřejmě i o použití smáčedla a dále vyhodnocuje situaci pomocí palubního počítače.Smáčedlo zlepší vlastnosti vody,tudíž i její hasební účinek.Na palubě letadla jsou dvě vodní nádrže,které se na hašení dají použít jak postupně tak i naráz. Letoun má operační použití cca 2.5 až 4 hodiny s plnou zásobou paliva. 5,400 l/vody vypouští na požářiště zhruba v rychlosti 130 km/h.Schopnost nabrat vodu v blízké bezpečnostní vzdálenosti k ohni zaručuje CL-215 velmi účinný zásah,tedy i dopravení velkého množství vody během krátkého času.Toto je důležité pro počáteční požární útok a prodloužení vzdušné podpory pro pozemní hasičské jednotky.
TTD CL-215
Výrobce:Canadair,Kanada
Motor:2x Pratt a Whitney R-2800 CA 13-každý o síle 2100 koní
Vrtule: Hamilton Standard Hydromatic
Délka:19.82 m
Rozpětí křídel:28.6 m
Plocha křídel:100.33 m2
Výška:8.98 m
Hmotnost prázdného stroje:12 855 kg
Hmotnost maximální:19 731 kg
Dostup:6048 m
Dolet:2090 km
Max.rychlost:290 km/h,verze T až 304 km/h
Zásahová rychlost:130 km/h
Posádka:2-4 členná,v některých státech až 6 členů
Canadair CL-415
Canadair 415 je zatím poslední typ víceúčelového obojživelného letadla odvozeného z typu CL-215. CL-415 je obojživelné hornokřídlé, turbovrtulové letadlo.Vyznačuje se čtyřmi nádržemi,které pojmou 6160 litrů vody.Canadair 415, ačkoli je zjevně podobný svému předchůdci, je docela nový stroj.Liší se zejména motory a má klimatizovanou pilotní kabinu.Ve srovnání s CL-215 má zvýšenou operační nosnost a také novou avioniku.Canadair 415 se také používá jako pobřežní hlídkový letoun,dále pro úkoly SaR teamů.
První myšlenka inovace CL 215 na CL 415 byla v roce 1989,samotný výrobní program byl zahájen v říjnu 1991. První zkušební let Canadair 415 provedl v prosinci 1993 a první letadlo k operačnímu použití bylo dodáno v listopadu 1994.V současné době se tento letoun používá téměř u všech zemí,kde ještě mají,nebo měli předchozí typ CL-215.
TTD CL-415
Stát Kanada
Posádka 2-4
Pasažéři 8 / 30 s odstraněnými tanky
Pohon
Motory 2 x Pratt & Whitney Canada PW123AF turbovrtulový
Síla 2 x 1775 kW (2380 hp)
Vrtule Hamilton Standard 14SF-19 čtyřlistá, průměr 3.97 m
Spotřeba paliva 840 l/ let.h-průměr
Rozměry
Délka 19.82 m
Výška 8.98 m
Rozpětí 28.61 m
Plocha křídel 100.33 m2
Hmotnosti
Operační hm.prázdného letounu 12861 kg
Max. náklad 6123 kg
Obsah vodní nádrže 6160 l
Obsah palivové nádrže 5796 l
Max. vzletová hmotnost ze země 19890 kg
Max. vzl.hmot. po nabrání vody 20865 kg
Max. přistávací hmotnost 16783 kg
Výkon
Max. cestovní rychlost 376 km/h
Počáteční stoupavost 7 m/s s max. zátěží
Délka vzletu 844 m na zemi nebo 814 m na vodě
Délka přistání 674 m na zemi, 664 m na vodě
Max. dolet 2427 km
Doba nabírání vody 12 sekundZDROJ: www.pozary.cz
Sdílet článek na sociálních sítích