A zelená je fuč
Na začátku loňského roku jsme téměř vše malovali na zeleno. Prioritou číslo jedna byla ekologie, a co nebylo bio, jako by nemělo ani žádnou hodnotu. Čelíce nižším příjmům asi již nebude českým spotřebitelům otázka ohledně "zelených" témat vrtat hlavou stejně, jako když na to měli. Slyšela jsem už mnoho scénářů možného vývoje a budoucnosti potravinového trhu, ale mnoho z nich se výrokově shoduje: Zapomeňte na prostředí, vše bude o ceně.
Společnost Verdict Research identifikovala 6 největších obětí současných ekonomických podmínek na evropském potravinovém trhu. První obětí jsou organické potraviny, druhou je nabídka non-food v potravinových řetězcích, třetí jsou akvizice a fúze, čtvrtou je formátová diversifikace. Následují mezinárodní expanze a slevy a zpětný leasing.
Někteří prodejci potravin již zaznamenali nižší prodejnost organických řad (i Fresh & Easy v USA se musel uchýlit ke snížení cen - viz aktuality), protože spotřebitelé nechtějí utrácet za potraviny více, než musí. Nepotravinové kategorie, které byly dříve tahákem, již také nefungují tak, jak by měly, protože si zákazníci na akční nabídky zvykli a koupi dražších položek raději odloží. Záležitosti jako renovace prodejen, nákup nového vybavení, vývoj nových formátů nebo inovativních řešení byly odsunuty až na poslední kolej.
I tyto zúžené mantinely však nechávají prostor pro další zlepšování. Lze říci, že největší možností jsou v současné době privátní značky. Pozornost se dozajista obrátí také k efektivitě dodavatelského řetězce.
Změny ve vnímání toho, kam by měla obchodní společnost směřovat, detailně vykresluje například výzkum mezi šesti sty top manažery v maloobchodu v 54 zemích sítě CIES. Top of Mind studie ukázala, že prioritou číslo jedna je ekonomika a spotřebitelská poptávka (náklady na energie, demografické změny, spotřebitelské trendy atd.). Toto téma se z loňského čtvrtého místa dostalo s obrovským náskokem na letošní první. Loni neochvějně vedla společenská odpovědnost a dalšími tématy byly bezpečnost potravin a vývoj produktů, jejich značení, zdravotní tvrzení atd. Bezpečnost potravin sice letos zůstala číslem dvě, ale zdraví spotřebitelů se propadlo až na sedmé místo! Z hloubky nezájmu se však do popředí dostalo například téma konkurenčního prostředí (konsolidace, diskonty, nové kanály) anebo ceny a sortimentu. Což je následek recese, která vyvolává větší tlak na ceny potravin, zatímco velmi zkouší zákazníkovu věrnost vůči prodejci. V tomto prostředí budou mít určitě navrch diskonty, jež to svými kroky jen potvrzují (viz strana 30).
A do budoucna? Uvidíme, až se to nejhorší přežene, ke kterému tématu se opět vrátíme. Zelená, nebo odpovědnost?
AUTOR: Radana Čechová
šéfredaktorka
ZDROJ: REGAL