zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Obce nechtějí letiště: Pozemky Pentě neprodáme

20.03.2009
EIA
Obce nechtějí letiště: Pozemky Pentě neprodáme

- Obce Vodochody a Máslovice nechtějí prodat pozemky v areálu letiště ani měnit územní plány

- Penta chce komerční provoz spustit už za tři roky

Stavba druhého největšího letiště v Česku se může výrazně zkomplikovat. Obcím, které si letiště "za humny" nepřejí, totiž patří asi čtyři a půl tisíce metrů čtverečních pozemků, na nichž společnost Penta plánuje stavby nezbytné pro provoz budoucího mezinárodního letiště. Chystaný projekt se tak může zpomalit nebo i úplně zastavit. "Udělali jsme si mezi lidmi anketu a více než dvě třetiny jsou proti rozšíření letiště," říká Tomáš Bubeníček, starosta jen kilometr vzdáleného Postřižína.

Finanční skupina Penta přesto počítá s tím, že komerční provoz by na novém letišti mohl odstartovat už za tři roky. "Počítáme s investicí kolem dvou miliard korun," dodává spoluzakladatel Penty Marek Dospiva.

Podle vzoru Ruzyně

Ze studie o vlivu na životní prostředí EIA vyplývá, že novou odbavovací halou letiště ve Vodochodech by mělo ročně projít až 3,5 milionu lidí a denně odstartovat nebo přistát 141 letadel. To z něj, hned po pražské Ruzyni, udělá druhé největší letiště v Česku.

Lidem v obcích vadí i to, že se kvůli letišti výrazně zvýší provoz na místních silnicích - až o šest tisíc aut denně. Rozšíření letiště nepočítá s přímým napojením na blízkou dálnici D8, a auta tak budou muset jezdit po úzkých okreskách.

Obce v okolí jsou navíc přesvědčeny o tom, že aut bude ve skutečnosti mnohem víc. "Čísla, s nimiž se ve studii pracuje, jsou podle nás poddimenzovaná," říká starosta Panenských Břežan Libor Holík.

Penta se tak může paradoxně dostat do stejné situace, v níž se před časem ocitlo Letiště Praha. Státní firma musela právě Pentě zaplatit za pozemky pro chystanou čtvrtou přistávací dráhu v Ruzyni čtyři miliardy korun. Jak nedávno informovaly HN, v roce 2005 tehdejší šéf Letiště Praha Martin Kačur odmítl podepsat smlouvu, díky níž mohlo letiště pozemky už dříve získat za desetinu ceny. Stejný Kačur je nyní ředitelem Letiště Vodochody.

"Budeme se snažit pozemky vlastněné obcemi získat," řekl HN Kačur. "V počáteční fázi našeho projektu bychom se ale měli obejít i bez nich," dodává.

Vesnice se rozšíření brání

Obci Vodochody v areálu letiště patří přes tisíc čtverečních metrů.

"Aero chtělo vykoupit naše pozemky už před dvěma nebo třemi lety," říká starosta Vladimír Palák, "nabídli ale jen sto korun za metr, což zastupitelstvo odmítlo," dodává.

Další parcely na letišti patří Máslovicím a Postřižínu. I jejich obyvatelé mezinárodní letiště odmítají. "Můžeme rozšíření letiště zablokovat. Aero loni na podzim požádalo o změnu našeho územního plánu. To ale zastupitelstvo zamítlo," říká starostka Máslovic Vladimíra Sýkorová.

Postřižín teprve na schválení územního plánu čeká. "Letiště Vodochody v něm chtělo změnit využití některých pozemků na komerční, kvůli stavbě nákladního terminálu," upřesňuje starosta Tomáš Bubeníček. Na případné finanční náhrady pro obce se dívá skepticky: "Ředitel letiště Martin Kačur nám pár dní před loňskými Vánocemi řekl, že s kompenzacemi pro obce nepočítá, dokud jeho firma nebude vydělávat."

Dopravní expert, děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos odhaduje, že spor skončí kompromisem: "Letiště se postaví, ale v menším rozsahu. Bude sloužit pro charterové lety a jako doplňkové letiště pro Prahu."

AUTOR: Jiří Vítek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
26
8. 2017
26.8-2.9.2017 - Seminář, školení
Živá škola Bílé Karpaty
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
INISOFT s.r.o.
13
9. 2017
13.9.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí