Čtvrtek, 28. března 2024

Spotřeba biopotravin v ČR vzrostla v roce 2008 o 40 procent a dosáhla 1,8 mld. korun

Spotřeba biopotravin v ČR vzrostla v roce 2008 o 40 procent a dosáhla 1,8 mld. korun

Spotřeba biopotravin v České republice dosáhla v roce 2008 1,8 miliardy korun, což je nárůst o 40 procent oproti roku 2007. Vyplývá to z pravidelného šetření agentury Green marketing, prezentovaných dnes na konferenci Bio Summit v Praze.

Češi utratili v loňském roce za biopotraviny 1,8 miliardy korun, tedy o celých 510 milionů korun více než předloni. Za poslední dva roky tak spotřeba vzrostla o více než 1 miliardu korun. Trh s biopotravinami je v ČR setrvale rostoucí, od roku 2005 se obrat zvýšil o více než 250 %. Průměrná spotřeba na osobu tedy vloni činila 176 korun a podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů vzrostl o více než třetinu na 0,75 procent.

Podíl biopotravin z dovozu na celkové spotřebě vloni zastavil v minulosti stoupající tendenci a klesl o 5 procent na 57 procent. Podíl v České republice vyrobených biopotravin tak dosáhl podílu 43 procent, je třeba si nicméně uvědomit, že řada v České republice „vyráběných“ biopotravin obsahuje dovážené suroviny nebo se v tuzemsku pouze přebaluje. Podíl čistě českých biopotravin tak stále zůstává výrazně pod polovičním podílem.

„Počet domácích výrobců biopotravin ale razantně roste a s tím i objem české bioprodukce. Zejména v kategoriích hovězího masa, pečiva, mléka a koření je vysoký podíl domácích biopotravin“, komentuje výsledky šetření Tom Václavík z agentury Green marketing.

Největší kategorií biopotravin zůstávají „Zpracované biopotraviny“, i když její podíl nepatrně klesl na 46 procent. Stabilní nárůst zaznamenává kategorie „Mléko a mléčné výrobky“, její podíl vloni dosáhl 22 procent, a kategorie „Ovoce, zelenina“, její podíl vloni činil 6 %. Absolutně největší subkategorií v objemu spotřeby biopotravin jsou kojenecké a dětské výživy - ukazuje se, že maminky při nákupech pro své děti šahají po nejvyšší kvalitě.

Nejčastějším místem nákupu biopotravin pro Čechy zůstávají hypermarkety a supermarkety. Jejích podíl na celkových obratech dlouhodobě roste, v roce 2008 dosáhl podílu 72 procent, o téměř 5 procent více než předloni. Tento trend bude pravděpodobně nadále pokračovat s tím, jak maloobchodní řetězce zavádějí vlastní bioznačky a dávají biopotravinám stále větší prostor. Nadále klesá podíl prodejen zdravé výživy a bioprodejen, jejich podíl klesl z 22,5 procenta v roce 2007 na 19 procent vloni.

Další informace poskytne:

Tom Václavík, 541 263 456, tom@greenmarketing.cz
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů