Winglety se šíří
Austrian Airlines oznámily, že vybavily svůj první Boeing 767-300ER winglety. Letoun registrace OE-LAE se koncem minulého týdne vrátil na domovskou základnu z montáže wingletů v USA. Zatímco u letadel Boeing 737 NG jsou winglety typickou součástí, u typu Boeing 767 nejsou příliš časté a Austrian Airlines jsou první evropskou aerolinií, která se rozhodla stroje tohoto typu vybavit winglety. Do května se objeví winglety na dalších dvou B767 Austrian Airlines. Winglety vylepšují aerodynamiku v letové hladině a snižují tak o několik procent spotřebu paliva. Podle provozního ředitele Austrian Airlines Petera Malanika přinese nasazení wingletů úsporu paliva ve výši 1000 tun kerosenu na jeden takto vybavený letoun. Stroje budou mít zároveň dolet delší o 670 km a společnost bude moci zvýšit do stávajících destinací užitečné zatížení až o pět tun.
Hawaiian a Air NZ vybaví letadla B767-300ER winglety
Hawaiian Airlines a Air New Zealand se stejně jako několik dalších společností před nimi rozhodly svá letadla Boeing 767-300ER vybavit winglety. Letouny pak budou vykazovat nižší spotebu paliva a nižší množství emisí. První společnost objednala osm sad a na dalších sedm si zajistila opce. Druhé aerolinie winglety vybaví celkem pět letadel tohoto typu. Winglety pro typ Boeing 767 vyvinula společnost Aviation Partners Boeing. Již dříve je pro svou flotilu objednaly jihoamerické LAN.
Letadla Air New Zealand budou modifikovány do konce roku 2009. Společnost je používá přednostně na linkách do Austrálie a oblasti jižního Pacifiku. Aerolinie očekávají, že investice jí vzhledem k nižší spotřebě paliva každoročně ušetří téměř pět miliónů dolarů. Katalogová cena jedné sady wingletů pro letoun Boeing 767-300ER je 2,1 miliónu dolarů. Investice by se tak měla aeroliniím vrátit během dvou až tří let i bez započítání případných slev na jejich nákup.
Hawaiian Airlines budou svá letadla modifikovat od září roku 2009. Celá flotila bude winglety vybavena do konce roku 2010. Kromě úspory 300 000 galonů paliva 3 000 tun emisí oxidu uhličitého na letadlo společnost jmenovala i další výhody plynoucí z instalace wingletů. Mezi nimi je delší dolet letadla nebo zvýšení hmotnosti platícího nákladu a snížení nákladů na údržbu pohonných jednotek.
Někteří ne ovšem wingletům brání s poukazem na větší namáhání křídel, nutnost zvýšit jejich pevnost a.j.
ZDROJ: www.airways.cz, upraveno