Úterý, 16. dubna 2024

Do hlubin Země

Do hlubin Země

Do hlubin Země

České firmy se spojují do exportních aliancí především kvůli posílení svého postavení při akvizicích na zahraničních trzích.
Současné období hospodářské recese je zkouškou životaschopnosti. Jak jednotlivýchvývozců, tak i sdružení, která již léta přinášejí výhody svým zakladatelům.
Jiří Šářec, výkonný ředitel exportní aliance Česká dobývací technika (CDT), která dnes sdružuje na patnáct firem, k tomu říká: »V roce 2003 naše odvětví, které vyvíjí a vyrábí zařízení pro doly, plně pociťovalo důsledky útlumu těžby v Česku. Hrozilo, že postupně zmizí know-how firem, které dodávaly pro české doly. A to by byla strašná škoda. A protože jsme se v našem oboru prakticky všichni znali, řekli jsme si, že bude dobré, když takové výzvě budeme čelit společně a ne každý sám. Promluvili jsme si o tom s agenturou CzechTrade a s Martinem Tlapou, dnešním náměstkem Ministra průmyslu a obchodu«.
Návrh se setkal s pochopením a založena byla právě aliance CDT.
PRVOTNÍM CÍLEM bylo najít nová odbytiště. Seskupení firem se proto zaměřilo na Společenství nezávislých států, kam už v minulosti české podniky dodávaly své výrobky, ale pak se velká část kontaktů přerušila.
»Zkusili jsme návrat, už ne jako jednotlivé firmy, nýbrž jako aliance - podařilo se. Určitou výhodou bylo, že v té době se i ruské firmy začaly opět propojovat do větších kooperačních celků, takže se naše snahy setkaly s těmi, řekněme, ruskými,« konstatuje Jiří Šářec.
Aliance ukázala svou sílu mimo jiné i v tom, že všichni společně mohli partnerům nabízet komplexní služby. Od průzkumu po hloubení dolu až po jeho plné vybavení. Výsledkem bylo, že se trh SNS podařilo pro české výrobky plně otevřít a dnes pro CDT představuje největší vývozní destinaci, byť aliance vyváží dnes již do osmnácti zemí. ANTONÍN JAROŠ, ŠÉF SPOLEČNOSTI INCO Engineering, která vyvíjí, vyrábí a dodává těžní stroje, tedy zařízení pro vertikální dopravu, k tomu dodává svůj pohled na výhodu aliance.
»Spočívá v tom, že si na našich pravidelných setkáních vyměňujeme informace o situaci na trhu, o zákaznících. Každá členská firma totiž sleduje svůj segment trhu a získané poznatky postupuje ostatním. Samozřejmě ani my nedokážeme dodat úplně všechno, co takový důl potřebuje. Průměrná šachta má až tisíc dodavatelů. Od žárovek přes hřebíky, šrouby. My dokážeme udělat to základní, bez čeho se žádný důl neobejde. Když je to potřebné, hledáme i my subdodavatele pro to, co by se nám nevyplácelo vyrábět,« vysvětluje Antonín Jaroš.
DALŠÍ VÝHODOU, zejména v době recese je, že aliance pomáhá šetřit náklady na marketing. »Bylo by velikou chybou, kdybychom v zájmu úspor - a šetřit teď musíme všichni, vynechávali účasti na odborných veletrzích v zahraničí. Jsem přesvědčený o tom, že právě teď je nezbytné dávat o sobě vědět. Nejen my sledujeme konkurenci, ale konkurence sleduje i nás. Už vynechání účastí by pro ni mohlo být signálem -aha, dochází jim dech. Rovněž zákazníci ocení, když si jich více všímáme si v těžkých dobách,« říká Antonín Jaroš.
Přínosem aliance podle něho je, že na některé akce v zahraničí nemusí jet všichni. Vyjedou jen některé firmy a ty převezmou zastoupení i za ostatní. To byl třeba model, který CDT využilo pro účast na Národní výstavě v metropoli západočínské provincie Sečuán, v Čhengdu. Alianci zastupoval výkonný ředitel.
»Na zákazníka dělá dobrý dojem už to, že společně představujeme určitou sílu. A že působíme pod hlavičkou agentur y Czechtrade pomáhá také. Potenciální partneři si uvědomují, že jde o vládní agenturu. V některých asijských zemích, ale do jisté míry také v Rusku, to je to nejlepší doporučení,« poukazuje na výhodu sdružování firem Jiří Šářec.
POKUD JDE O ČÍNU, kam aliance CDT vyjela už několikrát, Čechům se tam podařilo dodat čtyři důlní lokomotivy. Rozjednané jsou další dodávky pro důlní dopravu a také těžební stroje. Ovšem Čína, to je vždy běh na dlouhou trať. Proto CDT usiluje o to, aby zde získala dobrého partnera, se kter ým by se mohlo eventuálně i společně vyrábět. Nemá totiž smysl dodávat na takovou velkou vzdálenost »železo«.
»To základní ať si vyrobí místní, nám jde o to, dodávat technologie, speciální know-how. V těchto našich snahách pokračujeme. Na podzim se už podruhé vydáme do provincie Sun-Ťiang na severozápadu Číny. Už jsme tam jednou byli, jde o provincii, kde se těží velké množství uhlí. Některé šachty jsme navštívili a dokonce jsme do nich sfárali. K našemu překvapení jsme našli doly vcelku dobře vybavené po všech stránkách,« poznamenává Jiří Šářec.
Ovšem v Sin-ťiangu vystupují uhelné sloje až těsně k povrchu, takže doly jsou jen výjimečně hlubší než tři sta metrů. Na to tedy dosud nasazená technika stačí. Ale až budou muset jít za uhlím hlouběji, budou muset nasadit vyspělejší techniku. Právě tu jim české firmy chtějí nabídnout.
»Součástí toho může být i společný vývoj a výroba. Ale to chce pokračovat v úsilí, v Číně trvá vyjednávání vždy dlouho a naráží se na složité organizační struktur y. Jinak zájem by byl. Jak ale říkám, chce to pokračovat. Neznám nikoho, kdo by v Číně uspěl napoprvé. Je to běh na dlouhou trať,« dodává šéf CDT.
ČÍNA NENÍ JEDINOU ZEMÍ, kam se snaží aliance Česká dobývací technika probít. Zdeněk Gajdík, šéf firmy T-Machinery, se chystá do Mexika. »Také v této zemi sondujeme delší dobu. Teď to vypadá, že jsme našli partnera, s nímž by se dalo spolupracovat. T-Machinery se letos hodlá prezentovat také v Austrálii.
Naše poznatky říkají, že Australané zatím odebírají zařízení převážně od Američanů, ale mají zájem o větší diverzifikaci. My v rámci aliance dokážeme nabídnout nejen kompletní řešení, ale i špičkovou kvalitu. A popravdě řečeno, stále jsme ještě o něco levnější než konkurence,« poznamenává Zdeněk Gajdík. Jistě, cena je stále ještě pádným argumentem.
Ale v tomto oboru není jediným rozhodujícím. »Námi dodávané zařízení musí být na světové úrovni, cení se spolehlivost dodávek, servis,« dodává Zdeněk Gajdík.
JEHO NÁZOR ANTONÍN JAROŠ může doložit na posledním případu. Poblíž Volgogradu v Ruské federaci staví rusko-běloruské konsorcium nový důl na draslo. Jde o dvě jámy hluboké až dvanáct set metrů o průměr u sedmi metr ů. Konsorcium projevilo zájem o dodávky z Jarošovy firmy. V konečné fázi soutěže se INCO Engineering prosadil proti japonské a německé konkurenci. Kontrakt sice ještě není tak úplně pod střechou, ale jednání směřují správným směrem.
»Už teď je zřejmé, že v případě úspěchu s námi nastoupí další české firmy a nejen ty, které jsou členy aliance,« upřesnil Antonín Jaroš. Jaroš i Gajdík tím vlastně poukázali na další charakteristiku aliance. Vystupuje, kde je to možné a vhodné, společně. V konečné fáze musí však každá firma nasadit své osobité knowhow. V dalším kroku se ale o své zkušenosti podělí s ostatními. Důležitým předpokladem správného fungování aliance je sdružovat takové firmy, které si navzájem v tom zásadním nekonkurují. To je jeden z úkolů i pro Jiřího Šářece.
»Vyvažování zájmů je důležité vždy. Zatím se nám to daří. A myslím si, že za více než šest roků existence jsme prokázali, že aliance je nejen životaschopná, ale že vede k úspěchům všech zúčastněných firem,« dodává Jiří Šářec.

ZDROJ: CzechTrade

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů