Pátek, 29. března 2024

Zelená má budoucnost

Také v oblasti velkoformátového tisku se projevuje trend k využívání materiálů, které jsou ohleduplnější k životnímu prostředí.
Zelená má budoucnost

Renomovaní výrobci dokonce začínají nabízet celé ekologické technologie.

Mnozí pamětníci na solventní časy vzpomínají s jistou nostalgií. Ono se není co divit, všudypřítomný pach rozpouštědel prostě tak nějak patřil k řemeslu. Časy se však mění, návštěvníky signmakingových tiskařských veletrhů už nesvrbí v nose a po ekosolventech nyní konečně přichází opravdové "zelené" technologie. Takové, které se opravdu snaží životní prostředí zatěžovat co nejméně.

MÁ TO SMYSL?

Vědomí, že při tisku tolik nezatěžujete naši planetu, sice může zahřát u srdíčka, pokud se však podíváme na problematiku z, řekněme, pragmatičtějšího hlediska, objeví se spousta otázek. Nakolik se důraz na ekologii odrazí v cenách materiálů? Jsou už ekologické technologie tisku prověřené v praxi, nebo bude nutné nějaký čas vychytávat mouchy a ladit nová workflow? A co kvalita tisku?

Ekologické materiály jsou nepatrně dražší, to ale nemusí být v každém případě na škodu. Pozitivní vztah k životnímu prostředí lze totiž využít jako marketingovou výhodu a uplatnit jej ve své komunikaci, protože někteří zákazníci už na ni začínají slyšet. Jistě, Česko je stále doménou co nejlevnějších řešení i za cenu nižší kvality. Některé, zejména nadnárodní korporace však už začínají na ekologickou vstřícnost slyšet - dokladem je toho například IKEA.

Navíc rovnice "ekologické rovná se dražší" neplatí ve všech případech. "Osobně vyšší cenu čehokoliv nepovažuji za nevýhodu. Každé zboží má svou cenu a v případě, že zákazník získává něco navíc, je na místě akceptovat i vyšší náklady. A v tomto případě je přidaná hodnota materiálu neoddiskutovatelná. Bavme se o tom, co od těchto produktů očekáváme a co od nich dostáváme," uvádí k problematice cen "zelených" materiálů Richard Bachora, produktový manažer společnosti HSW Signall. Právě firma HSW se totiž rozhodla tyto materiály ve své marketingové komunikaci daleko víc upřednostnit a nabízí je pod označením Organic Line.

EKOPRAXE

Při používání ekologických materiálů není nutné nijak zásadně měnit už zavedené workflow. Potvrzuje to i Richard Bachora, který také dodává, že pouhý tisk na ekomateriály je jen začátek: "Je třeba si uvědomit, že kdo potiskne takovýto materiál nějakou například solventní technologií, je jen na půli cesty. Určitě je to krok dobrým směrem, ale v kombinaci s UV inkousty je tiskárna zase o krok blíže ideálu, nejblíže jsou v tomto směru latexové inkousty nového stroje HP L65500." Nejčistší řešení je tedy využít jak ekologického materiálu, tak i ekologické technologie tisku.

Využití těchto materiálů se ale přece jen může projevit různými změnami, které je nutné v zavedených pracovních postupech akceptovat. "Absence PVC, což je první podmínka pro zařazení materiálu do řady Organic Line, má vliv na možnosti spojování tisků. Nelze je svářet klasickým způsobem, jak jsme tomu zvyklí například u plachtoviny," popisuje možné problémy se zpracováním Bachora. Latexová technologie zase může kvůli nutnosti většího zahřívání potištěné plochy smršťovat některé fólie. Tento efekt sice není tak velký, ale je nutné s ním při výrobě počítat.

LATEX A INKOUSTY Z CUKRU

Ekologickým trendům vycházejí vstříc nejen výrobci materiálů, ale také producenti technologií. Jednou z největších novinek prezentovaných na letošním veletrhu Reklama, Polygraf 2009 byl tiskový stroj HP L65500, využívající latexovou technologii tisku. Společnost HP ji vyvíjela několik let a očekává její velké rozšíření - mimo jiné i například v menších tiskových strojích.

Technologie je založena na využití inkoustů na bázi latexu a vody. Tisk probíhá v několika stupních, kdy je nutné nejdříve odpařit vodu a poté vysušit samotný latex s pigmentem. Takto vznikne homogenní vrstva, v níž je pigment pevně zafixován a výsledkem je odolný tisk. "Díky použitým inkoustům na bázi vody a latexu s minimálním obsahem těkavých látek je tiskárna HP L65500 prvním skutečně ekologickým řešením velkoformátového tisku. V kombinaci s některými materiály z produktové řady Organic Line je finální tisk 100% recyklovatelný , tzn. s minimálním dopadem na životní prostředí," popisuje výhody této technologie Bachora. Firma HP v tomto směru nic neponechala náhodě - stroj má například snáze recyklovatelné zásobníky inkoustu vyrobené z kartonu. Důkazem ekologičnosti této technologie je také splnění certifikace přísné skandinávské ekologické normy Nordic Swan.

HP je tedy - zdá se - ekologickým průkopníkem, pozadu však nezůstávají ani další výrobci. Například společnost Mutoh vyvinula řadu tiskáren s označením ValueJet Hybrid, která využívá speciální organické inkousty Mubio. Podle vyjádření Mutohu jsou Mubio inkousty z 80 % složeny z organických látek, přičemž na počátku jejich výroby stojí kukuřice, bavlna či soja. Výrobce těchto "bioinkoustů" - společnost EFI - dokonce tvrdí, že by měly mít velmi nízkou uhlíkovou stopu. Tiskárnu využívající Mubio inkousty prezentovala na Reklamě společnost Geodis. Návštěvníci si také mohli povšimnout jednoho charakteristického rysu těchto inkoustů - voní jako cukrárna.

BUDE O NĚ ZÁJEM?

Výrobci i prodejci ekologicky šetrných materiálů očekávají, že zájem o ně poroste. Může tomu nahrát i zpřísňující se ekologická legislativa ve státech EU a také stále populárnější étos důrazu na životní prostředí. Navíc už dlouho neplatí, že by ekologické materiály nějak kvalitativně zaostávaly za těmi běžnými. Časy šedivého recyklovaného papíru jsou pryč. Zvyšující se zájem o tyto materiály předpovídá i Richard Bachora: "Naše řada Organic Line, která obsahuje materiály se zmírněným dopadem na životní prostředí, se bude také nadále rozšiřovat a materiály v ní obsažené se budou postupným vývojem stávat více a více ohleduplnými k životnímu prostředí. To jde ovšem ruku v ruce s vývojem tiskových technologií."

AUTOR: Michal Doležel


Rozhovor


Vývoj trval pět let

O latexovém tisku jsme si krátce popovídali s Janem Bejčkem, marketingovým manažerem firmy HSW Signall.

Jaké výhody přinese latexová technologie pro zákazníka?

Celá tahle technologie je úplně nová, její vývoj trval pět let a výsledky má skvělé. Stroj je rychlý, nepáchne a velmi dobře tiskne na textil. Technologie se chová jako "něco mezi" solventem a UV inkousty. Latex má navíc výhodu v tom, že je pružný. Je možné proto tisknout na lité fólie pro polepy.

Jaké firmy mají o tuto technologii zájem?

Jde hlavně o ty zákazníky, kteří nemají moc místa nebo mají výrobní prostory v centru města, kde by jinak obtěžovali zápachem. Navíc někde není vůbec možné vybudovat vzduchotechniku a právě tam se tento stroj hodí. Firmy už nemusí stěhovat provoz někam na okraje měst.

Má tato technologie nějaké nevýhody?

Trochu jsme čekali, že tento stroj bude univerzálnější, že bude možné tisknout menší fotky a třeba i billboardy. Je to ale produkční stroj na větší zakázky - založení média do stroje trvá čtvrt hodiny. Pro někoho, kdo tiskne jen tu a tam, tento stroj určen není.

ZDROJ: SIGN

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů