zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekoventilátor vyrobený díky svařování třením

18.05.2009
Energie
Ekoventilátor vyrobený díky svařování třením

Firma SK-Elektronik v Leverkusenu vyvinula tak zvaný "ekologický ventilátor", který se vyznačuje nízkou spotřebou energie.

Princip je jednoduchý: ventilátor je složen ze dvou částí. Jeho horní polovina nasává vzduch z budovy, tedy vzduch poměrně teplý, respektive vydýchaný či použitý, zatímco spodní polovina nasává čerstvý vzduch zvenčí a dodává jej do budovy. Než použitý vzduch odplyne z budovy, je veden do bubnu tepelného výměníku, který se takto ohřívá. Buben, který se otáčí, předává získávané teplo čerstvému vzduchu vcházejícímu dovnitř, takže ten získává přibližně stejnou teplotu, jaká je v místnostech v budově. Ekoventilátor takto přivádí do budovy 80 až 200 m3 čerstvého vzduchu, přitom udržuje v potřebné míře jeho vlhkost, jinými slovy optimalizuje klima v budově. Spotřeba proudu je od 5 do 35 W, takže je nízká.

V praxi se ukázalo, že spotřeba energie je při použití tohoto ventilátoru až o polovinu nižší než v případě běžných ventilátorů, které se používají k výměně vzduchu ve srovnatelně velkých objektech.

Díly ekoventilátoru jsou z dírkovaného hliníkového plechu a jsou spojeny do válcovitého tvaru pomocí svařování třením, které provedla firma RIFTEC z Geesthachtu. O volbě spojování třením rozhodla pevnost takto spojovaných dílů, odolnost proti korozi a proti deformacím. Dodavatel navrhl také jako optimální použít plechů s označením 5xxx, což je hliníková slitina o tloušťce 1 milimetr.

První dodávka takto vyrobených ekoventilátorů byla vyrobena v počtu zhruba 100 kusů, a jelikož se u uživatelů osvědčily, brzy začaly chodit firmě SK-Elektronik další zakázky. Prospěch z novinky má samozřejmě i společnost RIFTEC, která svou technologii svařování třením uplatnila i při dodávkách pro výrobu vozu Audi R8.

Kromě toho, že svařování třením je méně náročné na spotřebu energie než jiné metody svařování, je zde výhodou i to, že odpadá jak nutnost předchozí úpravy těch partií dílů, které k sobě mají přiléhat a být spojeny, tak následné povrchové úpravy, respektive dokončovací operace.

 

Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí