Čtvrtek, 28. března 2024

Sluneční plavba do budoucnosti

V německé loděnici se rodí největší plavidlo poháněné sluncem.
Sluneční plavba do budoucnosti
Revoluční loď PlanetSolar má příští rok vyplout na cestu kolem světa, aby dokázala sílu alternativních energií.

Rádi bychom byli něco jako Phileas Fogg 21. století," říká Švýcar Raphäel Domjan v narážce na Vernův román Cesta kolem světa za 80 dní. Duchovní otec projektu PlanetSolar však v plavbě lodi poháněné solární energií spatřuje něco mnohem víc než kuriozitu: "Ale na rozdíl od Julese Verna toto není fantazie a nám nejde jen o dobrodružství. Výsledky našeho snažení mají prospět životnímu prostředí, a tím pádem i lidstvu. V éře ubývajících fosilních paliv chceme ukázat, že existuje smysluplná alternativa. Má to být symbolický krok do lepší budoucnosti."

Čas pro nový pohon

První plavbu kolem světa podnikl už v letech 1519-1522 portugalský mořeplavec Fern~ao Magalh~aes. Pokud ale chceme být opravdu přesní, tak prvenství náleží spíš jeho baskickému navigátorovi Juanu Sebastianu Elcanovi, který poslední zbylou plachetnici Magalh~aesovy flotily dovedl do cíle, protože velitel zemřel během cesty. Snaha vzkřísit plachty jako levný čistý pohon komerčních plavidel nechybí ani dnes, ale tento způsob dopravy má i své nevýhody: ne vždy fouká vítr správným směrem a správnou silou. A na potácení se bezvětřím není v uspěchané době už vůbec nikdo zvědavý.

Proto se rodí čím dál víc experimentálních lodí poháněných elektrickým proudem ze solárních fotovoltaických panelů. Na rozdíl od plachetnic si totiž mohou přebytky energie ze slunečných dní uchovávat v akumulátorech na horší časy - v tomto případě na noc a na zamračené dny. Mnohem spolehlivěji také manévrují v nebezpečných pobřežních vodách.

Zatím ale byla většina solárních lodí určena jen pro vnitrozemskou nebo pobřežní rekreační plavbu. K největším výkonům na otevřeném moři patří plavba lodi Sun21, která roku 2007 překonala Atlantik za 21 dní na trase dlouhé 7000 námořních mil (přibližně 12 960 km). Cesta kolem světa ale představuje výzvu o několik řádů náročnější - a na ni si zatím žádná taková loď netroufla. Přitom pouze prověření při dlouhodobých plavbách za nejtěžších podmínek může překonat nedůvěru vůči netradičnímu pohonu.

"Solární lodě jsou mimořádně perspektivním dopravním prostředkem budoucnosti," vysvětluje motivy projektu PlanetSolar jeho tisková mluvčí Delia Collardiová. "Naše společnost je až nezdravě závislá na omezených zásobách fosilních paliv, která navíc škodí životnímu prostředí. Nastal čas přesvědčivě demonstrovat přednosti alternativních zdrojů energie v námořní dopravě."

Horský vůdce a jachtařská legenda

"Začali jsme se sami sebe ptát, jaké budou technologie zítřka - a tímto nabízíme odpověď," dodává Raphäel Domjan, vůdčí postava projektu. Sedma-třicetiletý dobrodruh už vystřídal nejrůznější zaměstnání - od řidiče sanitky přes horského vůdce až po pracovníka ekologických organizací. V březnu roku 2006 založil společnost PlanetSolar pro stavbu rekordní lodi a stal se jejím prezidentem. Současně bude také jedním ze dvou členů posádky při plavbě kolem světa.

Druhým mužem na palubě má být jachtařská legenda Gerard d'Aboville, muž, který roku 1980 sám v malém člunu přeplul Atlantik. Drží také rekord v přeplutí Pacifiku na plachetnici a nevyhýbal se ani účasti na Rallye Paříž - Dakar, kde závodil na motocyklu. V posledních letech se stále víc zabývá ochranou oceánů - a plavba na PlanetSolar bude jeho osobním příspěvkem ke snaze upozornit veřejnost na možnosti řešení ekologických problémů.

Obeplutí planety není jednoduché ani téměř půl tisíciletí po Magalh~aesovi, a tak je PlanetSolar už dnes držitelem jednoho rekordu: při třicetimetrové délce a šedesátitunovém výtlaku jde o vůbec největší solární plavidlo, jaké se podařilo dotáhnout ze stadia projektu do fáze skutečné stavby. Loď se rodí v kielské loděnici Knierim Yachtbau a hlavním investorem je švýcarská firma Rivendell Holding AG zaměřená na investice do alternativních energií.

Vznik plavidla v ceně 13 milionů dolarů podporují i další sponzoři, kteří se cítí být s ideou solární plavby kolem světa spřízněni. Není například jednoduché navrhnout netradiční solární loď tak, aby už samotná její stavba neznamenala větší ránu pro finance investorů i pro životní prostředí, než kolik se solárním provozem ušetří. Proto přišlo ke slovu počítačové modelování - a firma Autodesk s programy pro 3D projektování. Mezi dalšími významnými subjekty, které se na projektu podílejí, jsou švýcarský výrobce hodinek a jemné mechaniky Candino, internetová firma Horus Network, ale také švýcarské ministerstvo zahraničí, francouzské ministerstvo životního prostředí, francouzská organizace pro výzkum moří IFREMER a Evropská kosmická agentura ESA.

Magalh~aes by asi nad podobou solární lodi kroutil hlavou. PlanetSolar je sice prakticky stejně velká jako plachetnice Victoria, s níž Elcano dokončil jeho plavbu kolem světa, jinak se jí ale nepodobá ani vzdáleně. Ze všeho nejvíc připomíná převrácenou žehličku, jejíž rovnou plochu pokrývají křemíkové solární články dosahující účinnosti 22 procent (pro srovnání: běžně prodávané články vykazují jen 17 procent). Ve vodě ji nesou dva dlouhé štíhlé plováky zhotovené z uhlíkových vláken, které už jsou téměř hotové. Před dokončením je také vlastní obytný trup lodi. Jinak jsou ale údaje o plavidle zatím dost skoupé - přestože jachtaře i fanoušky alternativních energií by jistě zajímaly jak detaily konstrukce, tak především použité akumulátory, parametry motorů a další údaje.

Proti větru

Také podrobnosti trasy rekordní plavby se ještě upřesňují, v hrubých rysech ale už je známá. Start se předpokládá na jaře roku 2010 z francouzské Mar-seille. Odtud bude loď směřovat přes Středozemní moře, Gibraltar a Atlantik do Panamy. Po překonání Pacifiku zamíří Jihočínským mořem do Indického oceánu a pak Rudým mořem k Suezskému průplavu v Egyptě. Poslední etapa povede solární katamaran Středozemním mořem zpět do Marseille. Trasa rekordní plavby se bude držet co nejblíže rovníku a západním směrem, tedy proti převládajícímu vzdušnému proudění způsobenému rotací planety.

I tím má loď PlanetSolar demonstrovat výhody solárních plavidel proti klasickým plachetnicím. Ve skutečnosti si ale oba principy vůbec nekonkurují - právě naopak. Už nyní se v laboratořích rodí tenké, pružné a pevné fotovoltaické fólie, z nichž bude jednou možné vyrábět i lodní plachty. Plachetnice budoucnosti budou podle potřeby nastavovat svá ráhna jak větru, tak i slunci.

PlanetSolar není jen technologický nebo sportovní projekt - jeho tvůrcům jde především o osvětu a propagaci citlivého přístupu k životnímu prostředí a k vysychajícím zdrojům naší planety. Proto je jeho součástí také putovní výstava PlanetSolar Village. Během letošního roku začne propagovat alternativní zdroje energie po celé Evropě, po vyplutí lodi se bude přemisťovat po přístavech podél její trasy. Itinerář počítá s dlouhými zastávkami PlanetSolar v New Yorku, Šanghaji, Singapuru a v dalších velkých městech, kde bude posádka pořádat přednášky a propagovat alternativní technologie. Počítá se i s vyjížďkami na moře pro pozvané hosty. Také proto loď nebude lámat rekordy v trvání cesty: první solární obeplutí planety je rozvrženo na 120 dní.
Zdroj:Víkend
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů