Čtvrtek, 18. dubna 2024

Americké stíhačky mají létat na biopalivo z řas

Americké stíhačky mají létat na biopalivo z řas

F-19 Falcon tankuje za letu nad Aljaškou.Americká armáda chce speciální palivo, kterým pohání svá letadla a vojenskou techniku, nahradit biopalivem z řas. Financuje proto výzkumný program, který by jí v případě úspěchu umožnil opustit přední příčky na pomyslném žebříčku největších světových spotřebitelů pohonných hmot vyráběných z ropy, píše agentura AP.

Loni v prosinci proto Pentagon uzavřel smlouvu ve výši 20 milionů dolarů se společností General Atomics a další smlouvu ve výši 15 milionů dolarů s firmou Science Applications International Corporation.

Obě firmy by měly vyvinout biopalivo, které by nahradilo speciální palivo JP-8, které používají jak stíhačky a další vojenská letadla, tak pozemní vozidla americké armády.

"Věříme, že to je možné. Neinvestovali bychom do toho, kdybychom tomu tak nebylo," řekla Jan Walkerová, mluvčí zvláštní agentury americké armády, která má takové projekty na starost.

Řasy dokážou rychle růst a mají schopnost vylučovat mastné oleje. Testy v laboratořích v uplynulých desetiletích ukázaly, že je lze přeměnit na palivo. Armáda přitom usilovně hledá nový zdroj paliva, které by bylo možné vyrábět levně ve velkém.

V roce 2007 totiž například za pohonné hmoty utratila 12 miliard dolarů.

Palivo z řas by podle jejích představ mělo stát méně než tři dolary za galon (zhruba čtyři litry). Produkce by pak měla dosahovat 50 milionů galonů ročně. V současnosti se ale náklady na výrobu paliva z řas pohybují mezi deseti až 40 dolary za galon.

Na projektu ve Spojených státech pracuje řada univerzit, ale i soukromých výzkumných pracovišť. Jedním z hlavních úkolů, které řeší, je nalézt řasu, jež se pro daný účel nejvíce hodí. Vybírat přitom mohou ze 40 tsiíc druhů.

Některé z řas například sice rychle rostou, ale zase produkují málo oleje. "Musíte najít vhodné médium," podotkl Jeff Muhs z Utažské státní univerzity, který je jedním z vědců podílejících se na projektu. Sám testuje kolem 300 druhů řas.

Podle Muhse to vůbec není snadné. "Člověk musí věnovat pozornost mnoha proměnným. Brzy začnete chápat, proč je výzkum nutný. Je to skličující úkol," postěžoval si vědec.

Velkou výhodou paliv z řas je, že na rozdíl od jiných surovin, ze kterých se vyrábějí biopaliva, primárně neslouží k výrobě potravin. Zároveň také ze stejné plochy dokážou vyprodukovat více suroviny pro tvorbu pohonných hmot než například sojové boby.

Podle agentury AP nicméně celý projekt stále obklopuje mnoho neznámých. Není třeba jasné, kolik energie by na výrobu paliv z řas ve velkém měřítku bylo potřeba, ani zda je lepší řasy pěstovat v otevřených nádržích, anebo speciálních uzavřených nádržích, takzvaných fotobioreaktorech. Vědci tak uznávají, že je před nimi ještě mnoho práce.

Tankování paliva JP-8 na základně v německém Ramsteinu.

Foto: Pentagon

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů