zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Scania testuje unikátní hybridní autobusy

17.07.2009
Energie
Scania testuje unikátní hybridní autobusy


V souvislosti s úsilím vedení města o zásadní zlepšení ovzduší ve švédské metropoli zahájila automobilka Scania rozsáhlý program provozních zkoušek šesti progresivních městských autobusů. Výrobce zařadil do zkoušek autobusy řady Scania OmniLink ve verzi Low Entry. Nové hnací ústrojí je ideální soustavou pro typický městský a příměstský provoz spočívající v opakovaném rozjíždění a zastavování, krátkých jízdních úsecích a dlouhých provozních směnách.

Průkopnická koncepce je založena především na instalaci hnacího řetězce využívajícího etanolové hybridní technologie. Ta přináší snížení spotřeby paliva nejméně o 25 % ve srovnání se standardním vznětovým motorem, ale také radikální redukci úrovně emisí kysličníku uhličitého o 90 %.

Klíčovým detailem konstrukce je absence mechanického spojení mezi spalovacím motorem a pohonem kol. Hnací agregát, pracující na Dieselově principu, upravený pro spalování etanolu (ED 95), pohání pulsní generátor. Ten vyrábí elektrický proud pro pohyb vozidla. Působí při zpomalování jako zdroj proudu, který je pak ukládán do kapacitních akumulátorů. Protože fungují na podobném principu jako kondenzátory, mají mnohonásobně delší životnost než soudobé olověné nebo niklkadmiové akumulátory a nevyžadují téměř žádný servis.

Automobilka připravila projekt ve spolupráci se společností SL, která provozuje městskou hromadnou dopravu osob ve Stockholmu, a s operátorem Swebus. Během dvouletého zkušebního provozu budou autobusy nasazeny na nejvytíženějších linkách. "Provozní zkoušky nám poskytnou reálné a cenné poznatky o tom, jak funguje tato hybridní technologie ve skutečném uplatnění, stejně jako fakta o vlivu na životní prostředí," konstatuje Göran Hammarberg, vedoucí vývoje autobusové divize automobilky Scania.

Významnou podporu poskytly švédská státní energetická agentura a agentura ochrany životního prostředí. Scania vyrobila a uvedla do provozu od roku 1989 více než 400 autobusů s etanolovým pohonem, které úspěšně jezdí ve Stockholmu.

O hybridní technologie pro veřejnou dopravu roste zájem mezi výrobci autobusů a trolejbusů, a dokonce i lokomotiv. Na mezinárodním dopravním kongresu a veletrhu hromadné dopravy UITP Vienna (UITP - International Association of Public Transport ) představil např. ve světové premiéře svůj projekt hybridního autobusu na vodíkové palivové články i Mercedes- Benz.
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí