Středa, 24. dubna 2024

Zodpovědné podnikání není o nezištnosti

Zodpovědné podnikání není o nezištnosti

Nedávno jsem se zúčastnil poměrně vzrušené debaty na téma Corporate Social Responsibility. Do češtiny se to dá asi přeložit jako společensky odpovědné podnikání.

Vždycky jsem si myslel, že mám v této oblasti, minimálně intuitivně, jasno: něco málo z příjmů svého podnikání vrátím společnosti, nejlépe skrze charitu. Nebo vysadím se spolupracovníky pár stromů - a mám splněno. No jo, řekla mi na to kolegyně, ale to není nezištné, to děláš jenom proto, že si chceš vylepšit své jméno na trhu, takže to není nic jiného než obyčejná reklama.

Ale proč bych měl jako byznys dělat nezištné věci? Většina podnikání je přece o tom, aby se dosáhlo zisku, nebo přesněji, aby se zvýšila hodnota společnosti pro majitele či akcionáře. Při společensky odpovědném podnikání nejde o to dělat věci nezištně. Spíše jde o to se zamyslet, koho svým podnikáním ovlivňuji, co ovlivňuje mě a jestli existují nějaké oblasti, například sociální, které sice přímo s podnikáním nesouvisí, ale měl bych je vzít v úvahu.

Například, dnešní mladá generace je mnohem více citlivá k životnímu prostředí, než tomu bylo ještě před pár lety. Pokud zavedu ve firmě třídění odpadu, což s mým podnikáním nemusí přímo nijak souviset, můžu tím zvýšit pracovní spokojenost mladé generace. A to mi může v důsledku přinést konkurenční výhodu či obecně lepší výkonnost firmy. Na druhou stranu tím ale skutečně mohu přispět ke zlepšení životního prostředí.

Mohu postoupit ještě dále a zapojit se například do vzdělávání mladé generace a snažit se zvýšit její budoucí konkurenceschopnost na trhu práce. To sice nemusí mít pro mne okamžitý přínos, ale z dlouhodobého hlediska si tím mohu vychovávat nové zaměstnance.

Drobných i velkých příkladů existuje jistě mnoho. Podstatné ale je se zamyslet nad podstatou svého podnikání filozoficky jinak. Najít pár oblastí, kde můžu dosáhnout něco navíc jak pro své podnikání, tak pro své okolí, případně ještě lépe, začít dělat něco malinko jinak, abych své okolí či sociální zázemí zatížil méně. V mnoha případech mohu zlepšit i svou strategickou pozici, případně zlepšit svůj image na trhu.

Jak je to tedy s tou charitou a sázením stromků? Já myslím, že ať již je to forma reklamy nebo tvoření širšího image firmy na trhu, tak je dobře, že to firmy dělají.

Minimálně to ukazuje, že myslí trochu lidštěji. A ti, kterým skutečně leží na srdci dopady jejich podnikání na své okolí, mají mnoho možností, jak pomoci společnosti, a ještě budou odměněni i tou reklamou.

Jiří Moser
partner priceeaterhousecoopers

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů