zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Otázky a odpovědi pro zájemce o elektromobil

02.10.2009
Ekologická auta
Otázky a odpovědi pro zájemce o elektromobil
Elektromobily jsou starší než vozy na benzinový pohon. Ještě před sto lety se dokonce lépe prodávaly.

S rozšířením levného a dostupného benzinu ale záhy ztratily své zákazníky. Posledních padesát let se na ně lidé dívají jako na něco moderního a futuristického.

Očekávalo se, že se ve velkém vrátí v roce 2000, pak 2003. Každý další rok ale přinášel další odklad jejich nového nástupu. Dalším termínem má být rok 2012.

1) Je v ČR dostatek veřejných nabíjecích míst?

Česká republika má dobíjecích stanic pro elektromobily (případně míst, kde řidiče ochotně pustí k zásuvce) více než čerpacích stanic na stlačený zemní plyn. Je to hlavně dílem nadšenců, kteří u motorestů a čerpacích stanic tuto možnost dojednali. Teoreticky je tedy možné i s vozidlem s dojezdem kolem 100 km dojet z Chebu do Třince. Zastávky na dobíjení je ale často potřeba domluvit dopředu a vyžadují i dostatek času, dobytí na sto kilometrů jízdy totiž z běžné zásuvky trvá asi čtyři hodiny. Nadějí tak může být závazek společnosti ČEZ vybudovat síť profesionálních nabíjecích stanic, které umožní rychlejší nabití.

2) Jaký dojezd mají současné elektromobily a jaký lze čekat vývoj?


Elektromobily, které jsou v současné době v prodeji, mají dojezd obvykle mezi 80 a 200 kilometry. Takový dojezd ale už měla tato vozidla i před dvaceti, nebo dokonce čtyřiceti lety.

Dnes lze docílit dojezdu kolem 500 kilometrů, takový vůz je ale dražší a také těžší. Podle průzkumů 80 procentům řidičů stačí dojezd do sto kilometrů. Současné elektromobily jsou navíc kvůli nižšímu výkonu méně vhodné na delší přesuny.

V Česku jsou v prodeji i elektroskútry s dojezdem čtyřicet kilometrů a i ten zákazníkům na městské přesuny postačuje.

3) Pro koho je elektromobil vhodný?

Hlavně pro městské a příměstské přesuny. A to i v takových případech, kdy řidič denně najede méně, než je celková výdrž baterií. Ve městě také více vyniknou skutečně nulové emise vozu.

4) Vyplatí se pořízení elektromobilu?

Zatím na trhu chybí výrazný masově vyráběný elektromobil a malosériová produkce výrazně zvyšuje jeho cenu.

Přesto se v dlouhodobém horizontu elektromobily vyplácejí. Náklady na ujetý kilometr jsou totiž při ceně kolem pěti korun za kWh a třiceti korun za litr paliva zhruba poloviční.

Amortizace moderních baterií vychází již jen zhruba na 25 haléřů na kilometr. U běžného vozu tak zhruba po sto tisících najetých kilometrů vyšší pořizovací cena elektromobilu začíná vyrovnávat úspory v nákladech.

Navíc příznivci elektromobilů dodávají, že u vozidla se spalovacím motorem se může porouchat více věcí a s tím jsou spojeny i vyšší servisní náklady.

5) Jak se v dalších letech elektromobily zlepší?

Trendy lze sledovat hlavně u mobilních telefonů a notebooků. Baterie mají stále menší hmotnost a vyšší výdrž, díky masové výrobě také neustále klesá jejich cena.

Pokud automobilky dodrží své sliby a začnou elektromobily vyrábět, mohly by být cenově srovnatelné se svými podobně výkonnými benzinovými protějšky. Cenu baterie totiž podle některých studií částečně vyrovnají nižší výrobní náklady elektromotoru i jednoduchost pohonného systému.

Elektromobily by mohly pomalu začít obsazovat velkoměsta, na rychlé dálniční přesuny ale zatím stačit nebudou.

6) Nezatěžuje životní prostředí výroba elektřiny stejně jako emise spalovacích motorů?

Ne, i při současném složení zdrojů české energetiky vyprodukuje spalovací motor více emisí než výrobci elektřiny. Tyto emise navíc nemají takový vliv na ovzduší ve městech.

7) Kde na světě jsou elektromobily nejpopulárnější?

Dlouhodobě v Británii, Japonsku, Francii, Švýcarsku a Norsku. V posledních letech do nich investuje třeba Izrael, Dánsko či Německo.

AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí