Krátce z EU
Dobrá emisní známka od EEA pro kamiony - 26 % emisí CO2 v Evropské unii pochází z osobních automobilů. Podíl těžkých nákladních vozidel představuje 3 %, lehkých užitkových vozidel 2 %. Toto ukazuje poslední emisní bilance Evropské agentury EU pro životní prostředí EEA. Emise jemného prachu z kamionů poklesla mezi roky 2000 až 2007 o 34 %. Oxidy dusíku (NOx) poklesly od roku 2002 o 13 %. V žádném jiném sektoru nebyl zaznamenán tak výrazný pokrok. Těžká doprava ale zůstává vedle výroby elektřiny a dálkového tepla důležitým emitentem NOx.
Aktivita německé VTG - Obchodní rozsah drážní logistiky společnosti VTG AG se od jara v Maďarsku vztahuje na nabídku drážních vozů pro biologická paliva. Firma tak reaguje na narůstající potřebu těchto produktů v jihovýchodní Evropě. Nabídka má reagovat na rostoucí výrobní kapacity. Oblast drážní logistiky tím rozšiřuje evropský park až na 700 speciálních kotlových vozů pro dopravu bionafty, ethanu a různých rostlinných olejů. Dispozice pro nasazení parku budou přijímat regionální obchodní jednotky drážní logistiky. Cca dvě třetiny dopravních výkonů evropského vagonového poolu pro biologická paliva organizuje Transpetrol, jenž je dceřiným podnikem VTG. Blíže www.vtg.com
Přílety a odlety letadel, příjezdy a odjezdy vozidel patří ke každodennímu provozu na letištích. Přestože letištní distribuce je pro veřejnost neviditelná, má pro správné fungování letiště zásadní význam. Ekologický provoz je zde důležitý. Společnosti Renault Trucks a PVI proto dodaly na žádost Air France sérii plně elektrických vozidel Renault Midlum, určených pro distribuci vody k letadlům a odvoz odpadní vody. Tato vozidla jsou již v provozu na letištích v Nantes, Štrasburku, Basileji, Mulhouse, Bastii, Montpellier a v Paříži na Orly.
Snížit emise CO2 lehkých nákladních aut již od r. 2013? - Podle představ komisaře Evropské komise pro životní prostředí Stavrose Dimase by měla nová lehká nákladní auta emitovat méně CO2 již od roku 2013. Maximální hranice má být 175 g/km. S návrhem na uzákonění tohoto kroku chce přijít Dimas na Evropskou komisi v říjnu. Původně měla být záležitost řešena až koncem listopadu po obměně Evropské komise.
Bude obchod s emisemi hrozbou elektrické trakce? - Se startem obchodu emisemi CO2 v roce 2012 a se vstupem 3. obchodní fáze EU pro období 2013 až 2020 hrozí údajně elektřinou poháněné železniční dopravě zatížení 253 miliony eur (skoro 8 mld. Kč) Vychází z toho Německá dráha DB. Pokládá za zásadní, že od roku 2013 budou muset elektrárenské koncerny platit ze všechny certifikáty CO2. Za r. 2008 již dráha odhaduje svůj náklad na 106 mil. eur potom, když výrobci proudu nechali do jeho ceny zahrnout hodnotu certifikátů od roku 2005. Tím je železniční doprava zatím jediným dopravním oborem, který je zatížen obchodem s emisemi. Uvádí to studie Centra pro hospodářský rozvoj (ZEW), provedené na zakázku DB.
Milionová síla. Kontrakt za 930 milionů korun získala v Turecku plzeňská Škoda Power. Pro novou elektrárnu Bolu Goynuk dodá do jara 2011 dvě turbíny včetně strojovny, kondenzátoru a generátoru.
Zelenající Brusel. Evropská komise schválila dvě desítky opatření, jimiž chce prosadit ekologičtější dopravu ve městech EU. Kromě důrazu na užívání nízkoemisních vozidel v hromadné dopravě chce také posílit práva cestujících.