Neadresný leták - neekologické reklamní médium na ústupu?
S nárůstem digitálních technologií se často hovoří o budoucnosti letáků. Do karet jim nehraje ani dopad na životní prostředí.
V poslední době se stále více médií obrací na naši společnost s otázkami týkajícími se negativního vlivu letáku na životní prostředí. Zda se v letákové reklamě projevuje všeobecná hospodářská recese a zda má vůbec leták jako reklamní médium v době internetu budoucnost. Reklamní leták v České republice podle mého zůstává nadále silným reklamním médiem. Jeho budoucnost závisí mimo jiné na způsobu využívání znalostí a zkušeností v oblasti geomarketingu a také na kvalitě doručování letáků.
S těmito otázkami se setkávají i kolegové z našich sesterských společností v ostatních evropských zemích, v Británii dokonce připravili na toto téma obsáhlou studii s názvem Environmentální pohled na svět letákové reklamy. Cílem této studie je vyvrátit zažité mýty o negativním vlivu letákové reklamy na životní prostředí, a to i ve srovnání s ostatními reklamními médii. S využitím poznatků této studie bych ráda vyvrátila spekulace o konci letákové reklamy, stejně jako mýty o negativním vlivu reklamních letáků na životní prostředí.
Vyvracení mýtů
Často slýchávám, že poštovní zásilky, a z nich zejména letáky, mají velký podíl na celkovém objemu emisí oxidu uhličitého produkovaných domácnostmi. Pošta přitom představuje pouze desetinu procenta z celkových emisí oxidu uhličitého, které běžná domácnost ročně vyprodukuje. Pro srovnání - tato hodnota odpovídá 70 kilometrům jízdy autem. V médiích se také čím dál častěji píše, že digitální média jsou pro životní prostředí šetrnější než reklamní letáky. Uvědomujeme si přitom, že počítač také využívá energii a vypouští oxid uhličitý? Jeden počítač uvolní až 495 kilogramů oxidu uhličitého ročně. A to je více než 2 % z celkového množství emisí vytvořených domácnostmi.
Letáky? 1 % na skládce
Letáky ničí lesy a lidé je přitom vyhazují! Ale jde opravdu o mýtus. Hlavní složkou papíru je celulózové vlákno, které obecně pochází ze stromů. I přes tuto závislost na celulóze se to ale vždy nemusí rovnat ničení lesů. V každém správně obhospodařovaném lese jsou za jeden pokácený vysázeny 3 až 4 nové stromy. Není také pravda, že většina letáků po přečtení končí na skládce. Jde o pouhé jedno procento! Přitom běžný domácí odpad poslaný na skládku produkuje emise metanu, které jsou 23x silnějším skleníkovým plynem než oxid uhličitý, a to i po 100 letech. Leták, který je většinou recyklován na výrobu nového papíru, tak zatěžuje životní prostředí opravdu minimálně. Nebojme se reklamních letáků. Díky nim ušetříme nejen v našich rodinných rozpočtech při nákupech, ale při správném zacházení s odpady nezatížíme životní prostředí víc než zbytečným přejížděním mezi mnoha supermarkety a hledáním toho nejlevnějšího zboží. Stačí přece číst reklamní letáky!
AUTOR: Blanka Mikulová
marketingová ředitelka TNT Post