zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vodochody čekají miliony cestujících

15.01.2010
EIA
Hluk
Vodochody čekají miliony cestujících

V roce 2013 má mít Praha druhé civilní letiště. Vodochodské letiště by se stalo druhým největším v Česku.

Podívejte se, jak bude vypadat letiště Vodochody; vizualizace na: www.video.ihned.cz


Projekt letiště Vodochody se opět dává do pohybu. Investiční skupina Penta, která letiště vlastní, finišuje se studií o vlivu na životní prostředí, aby mohl být nejpozději v roce 2013 zahájen na letišti provoz.

Jeho šéf Martin Kačur předpokládá, že by Vodochody mohly ideálního stavu dosáhnout v roce 2018. A plán je ambiciózní, chtějí 3,5 milionu cestujících ročně. To už by zde denně v průměru přistávalo 48 letadel, v létě pak přes sedmdesát.

S takovým provozem by se z Vodochod stalo druhé největší letiště v Česku. V současné době je výrazně největší letiště v pražské Ruzyni s dvanácti miliony cestujících. Druhé jsou zatím brněnské Tuřany s půl milionu pasažérů ročně.

Vodochodské letiště patří výrobci letadel Aero, kterého před třemi lety získala v privatizace česko-slovenská investiční skupina Penta. Ta má od začátku největší plány právě s letištěm.

To leží severně od Prahy, a dosud jej využívala zejména továrna Aero Vodochody. Jeho plánované rozšíření má vytvořit alternativu k ruzyňskému letišti - přilákat má hlavně nízkonákladové dopravce.

"Není to ale tak, že bychom pouze přetahovali zákazníky Ruzyni, přitáhneme sem nové letecké společnosti," tvrdí Kačur. Jednání již probíhají, konkrétní však nechce být. Žádná konkrétní dohoda navíc nepadne, dokud nebude mít projekt razítko od ministerstva životního prostředí. A to zatím nemá.

Letiště má navíc nadále problémy s obcemi v okolí, které se zatím staví proti zahájení provozu. Letiště je chce proto dál upozorňovat na výhody provozu - například vytvoření tří tisíc pracovních míst. "Hluk určitě naroste, to je jasné, bude ale nižší, než byl, když se na letišti testovaly bitevníky z Aera," míní Kačur.

Kvůli připomínkám obyvatel již letiště ustoupilo od nočního provozu a plánuje napojení areálu na dálniční síť. Novou studii o vlivu stavby na životní prostředí chce Aero předložit až během dubna. Jeho management počítá, že by všechna povolení mohli mít během příštího roku.

Stavba odbavovací haly pak má být rychlá. Cestující se nedočkají extra služeb a do letadel budou muset po schůdcích. Pasažéři privátních letadel, kteří vyžadují odlišný servis, budou mít samostatnou odbavovací halu. Celková investice nemá přesáhnout tři miliardy korun.Návratnost je počítána na deset let. Plány ovšem může zkomplikovat konkurenční Ruzyně, která chce v roce 2014 otevřít novou dráhu a výrazně navýšit kapacitu.

Vodochody

3,5 mil. cestujících ročně je cíl projektu modernizace letiště Vodochody. Dosáhnout jej chce po pěti letech provozu, kdy by tam mělo přistávat padesát strojů denně.

3 mld. je rozpočet výstavby nového terminálu a modernizace ranvejí. Investice by se podle plánu mohla vrátit již po deseti letech.

AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí