zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Dokumentace EIA o silnici R35 na Pardubicku se předělává

20.01.2010
Doprava
EIA
Dokumentace EIA o silnici R35 na Pardubicku se předělává

Děti Země uspěly se svými námitkami

Ministerstvo životního prostředí na základě vyjádření šesti občanských sdružení, obcí a státních institucí požaduje po Ředitelství silnic a dálnic ČR důkladné přepracování dokumentace EIA o vlivech silnice R35 v Pardubickém kraji na životní prostředí. Doporučilo posoudit i požadavek Dětí Země na trasování silnice kolem Litomyšle s oddálením od obce Řídký a dále také vlivy přivaděčů. Podle ministerstva chybí rovněž hodnocení rizik hlukových intenzit na obyvatele. Další příprava R35 se vinou investora pozdrží.

"Jsme spokojeni, že naše kritika tohoto odborného materiálu uspěla, neboť v něm chybělo pečlivé posouzení vlivů na životní prostředí a na přírodu ve všech souvislostech," vítá rozhodnutí Ministerstva životního prostředí ze dne 7. prosince 2009 Miroslav Patrik z Dětí Země. 1)

V roce 2006 se jim společně s místními sdruženími v Řetové a ve Sloupnici a s okolními obcemi podařilo prosadit do územního plánu kraje jižní koridor silnice R35 od Vysokého Mýta do Mohelnice. Nyní se tato trasa detailně hodnotí, ale odborník najatý investorem ke zpracování dokumentace EIA neodvedl kvalitní práci.

"Také se mají podle požadavku občanských sdružení koncepčně posoudit vlivy napojení R35 na jihomoravskou silnici R43 ve Svitavách a v Moravské Třebové podle Politiky územního rozvoje," upozorňuje dále Patrik.

Podle něho bude asi největším problémem shodnout se na trase R35 kolem Litomyšle, neboť tento úsek v územním plánu kraje loni zrušil Nejvyšší správní soud. Děti Země doporučily posoudit variantu R35 s obchvatem blíže městu, ale u obce Řídký by byl vytvořen větší oblouk, kvůli uvažované bytové výstavbě.

Druhým problémem silnice R35 jsou přivaděče, neboť jejich nevhodné trasování může negativně ovlivnit krajinný ráz a způsobit vyšší intenzity hluku v blízkosti obcí. Nejkritičtějším může být přivaděč od České Třebové a Ústí nad Orlicí, který by podle Dětí Země měl mít jen dva pruhy a vyhýbat se obcím.

"V principu jsme pro jižní koridor, ale schvalování nesmí být v rozporu se zájmy ochrany přírody, nesmí poškozovat životního prostředí obyvatel a ani porušovat zákony, takže je dobře, že se nedostatečná dokumentace EIA přepracovává i podle našich odborných doporučení," dodává spokojeně Patrik. 2)


Poznámky k tiskové zprávě:

1) Hodnocení vlivů R35 v Pardubickém kraji na životní prostředí
tomcat.cenia.cz

2) Děti Země žádají s R35 na Pardubicku posoudit i přivaděče (TZ, 16. 11. 2009)
www.detizeme.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí