Pátek, 29. března 2024

Stát koupi ekologických aut nepodporuje. Jsme pozadu

Stát koupi ekologických aut nepodporuje. Jsme pozadu

Všude v Evropě mohou auta, která mají pohon na stlačený zemní plyn povolený vjezd do podzemních garáží. U nás ne. Nic nezměnila ani poslední úprava požární normy, která začne platit od začátku března.

O zrušení zákazu přitom usilovala Česká plynárenská unie, která upozorňovala, že nelze zahrnout do jednoho pytle všechna plynná paliva, tedy například zkapalněný ropný plyn (LPG) a právě stlačený zemní plyn (CNG).

"Opakovaně jsme upozorňovali na to, že rozhodně neplatí, že plyny využívané k pohonu vozidel jsou stejné, a musí tedy, jak z chystané normy vyplývá, splňovat stejné bezpečnostní požadavky. Naopak je velice důležité rozlišit vlastnosti jednotlivých plynných paliv," uvedla pro ČTK Markéta Schauhuberová z ČPÚ.

CNG není nebezpečný

Z odborné studie Centra dopravního výzkumu, kterou si nechala ČPU vypracovat, vyplývá, že pohon CNG na rozdíl od LPG nepředstavuje díky svým fyzikálním vlastnostem žádné zvýšené riziko v provozu. Například z hlediska výbušnosti potřebuje zemní plyn sedmkrát vyšší koncentraci než benzinové páry," píší odborníci.

Navíc je lehčí než vzduch, proto se tedy při eventuálním úniku nehromadí pod vozem, ale v podzemních garážích ho odsaje klimatizace a venku se přirozeně rozptýlí. Provozovatelé některých garáží to ale pochopili sami. Proto již značku zakazující vjezd automobilům s pohonem na CNG nenajdete například v pražském nákupním centru Eden. Podobný příklad je i v Brně.

Zákaz hasičů je sice drobnost, ale poměrně typickou pro ilustraci současného nezájmu státu o podporu ekologické individuální dopravy. Navíc prakticky zamezí majitelům aut na CNG možnost zajet si na nákupy do center měst. Tam totiž nákupní centra zpravidla jinou možnost parkování než v podzemí nenabízí.

"Je to tak, u nás se maximálně v tomto ohledu splní to, co přijde z Evropské unie," říká Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku. |Podle něho to, že jsou auta na CNG osvobozena od silniční daně a v současné době se neplatí spotřební daň z tohoto paliva, málo.

"Zlepšit by se toho mělo mnoho. Například, aby někdo dohlížel na to, zda automobilky správně uvádějí údaje o spotřebě svých aut a množství CO2, která vypouštějí do ovzduší, přes odlišná zdanění ekologických a méně ekologických aut a tak dále," říká Jeřábek.

Na druhou stranu není příznivcem příspěvku neboli šrotovného ani na ekologická auta, neboť to by podle něho jen přineslo zvýšení produkce nových vozů.

Svět je mnohem dál

Ve světě se přitom i tato forma podpory poskytuje a původně bylo i v neuskutečněném návrhu českého šrotovného napsáno, že by ten, kdo nechá zlikvidovat staré auto a pořídí si nové na alternativní pohon, dostal větší příspěvek. Jinou formou výhod zase mají v řadě zemí obyvatelé velkých měst.

Zatímco ti s běžnými vozy musí za vjezd do centra platit mýtné nebo tam nesmějí vůbec, majitelé elektromobilů či těch na CNG mají vjezd povolen zdarma. Například do centra Dillí už dokonce auta s klasickými spalovacími motory vůbec nesmějí.

Je to tak trošku začarovaný kruh. Domácí výrobce tvrdí, že auta na CNG začne vyrábět v okamžiku, kdy bude dostatečně hustá síť čerpacích stanic. Jejich provozovatelé je ale nechtějí budovat do doby než budou mít jistotu, že k nim skutečně někdo přijede tankovat.

V Česku se sice tu a tam objeví návrhy, jak ekologickou dopravu podpořit, ale obyčejně vyšumí do ztracena. Ani úředníci státních orgánů a institucí v drtivé většině nejezdí ve vozech přátelských k životnímu prostředí, ačkoli by již do konce roku 2013 měla přejít na alternativní pohony čtvrtina aut státní správy.

Do deseti let 400 000 plynových aut

Podle představ Evropské unie, které jsou shrnuté v Bílé knize dopravní politiky EU, má mít Česko do roku 2020 desetiprocentní podíl zemního plynu na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě. To znamená, že by tu mělo jezdit více než 400 000 aut na zemní plyn.

V současné době je ale Česku registrováno pouhopouhých 2000 vozidel na CNG. Více než 1500 z tohoto množství jsou osobní a užitkové vozy, zbytek tvoří vozy nákladní, komunální, autobusy, vysokozdvižné vozy a rolby.

Celá situace v Česku pak vede například k tomu, že ačkoliv mladoboleslavská Škodovka již přede dvěma lety připravovala do výroby octavii s pohonem na CNG, nakonec se rozhodla vloni na podzim nabízet zákazníkům stejný vůz také na jiný plynový pohon, tedy na LPG.

Ten je přitom výrazně méně ekologickým palivem než CNG. Spalováním CNG v motorech na rozdíl od LPG nevznikají benzopyren, aldehydy a jiné karcinogenní látky, také má CNG zhruba desetkrát menší obsah sirných látek.

Autor: Radek Pecák

Zdroj: aktualne.centrum.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů