Středa, 24. dubna 2024

Zdražení staveb skokově vzroste

Zdražení staveb skokově vzroste

Zdražení elektrické energie o 20 až 60 %, tepla o 40 %, každý kilometr dálnice stojí víc minimálně o 757 000 Kč, rodinný dům 10 x 12 m nejméně o 150 000 Kč. I takovéto odhady přicházejí ze všech stran vzhledem k evropské legislativě, díky níž se budou od roku 2013 prodávat emisní povolenky aukčním způsobem.

Opatření se velmi citelně dotkne také stavebnictví, snad nejnáročnějšího oboru na spotřebu energií s produkcí skleníkových plynů, zejména CO2.

V roce 1997 se státy v tzv. Kjótském protokolu zavázaly, že do roku 2008 sníží emise skleníkových plynů o 5,2 % oproti úrovni z roku 1990 a následně do roku 2050 na polovinu. Jde zejména o oxid uhličitý, oxid dusný, metan, fluorid sírový, polyfluorovodíky, hydrogenové fluorovodíky apod.

V roce 2013 vstoupí v platnost Klimaticko-energetický balíček EU - zavádět se bude až do roku 2027. Jeho součástí je ustanovení, že emisní povolenky se nebudou rozdávat zdarma, ale prodávat aukčním systémem (tedy, kdo zaplatí více...).

Dalšími body tohoto balíčku jsou podpora obnovitelných zdrojů s cílem 20 % z celkové energetické skladby k roku 2020, stanovení standardu kvality paliv a emisní limity CO2 na 1 km jízdy osobním automobilem a podobně.

Tento fakt způsobí podstatné zdražení vstupních surovin pro stavebnictví, zejména energeticky náročnějších. Namátkou uveďme výrobky s cementem (betony, omítky, potěry apod..), pálené výrobky (tvárnice, keramické obklady a dlažby, střešní tašky), stavební ocel, tepelné izolace apod.

Konkrétní propočet zpracovala společnost Příprava staveb, s.r.o.: Při kategorijní šířce čtyřpruhové dálnice 27,5 m a tloušťce betonové desky zhruba 24 cm dostaneme objem 6600 m3 betonu vozovky na kilometr budované dálnice. Tento objem představuje asi 1 650 000 kg cementu.

Během výroby 1 tuny cementu unikne do ovzduší přibližně 1 tuna CO2. Nejúspornější technologie umí i 450 kg CO2 na tunu cementu, jenže těch je bohužel poskrovnu.

Při odhadu ceny 18 eur za povolenku, tedy 1 tuny CO2, si lze jednoduše spočítat, že jen betonová konstrukce vozovky by mohla stát o 29 700 eur více než dnes - tedy zhruba o 757 000 Kč. A to není v sumě započítána doprava betonové směsi (asi 730 aut na 1 km dálnice), případná ocel, úpravy zemních těles, mosty, propustky, pohyby kurzu koruny vůči euru atd. Pokud se provede stejný typu výpočtu u rodinného domu 10 x 12 m s obytným podkrovím, snadno se dojde k navýšené částce i přes 150 000 Kč na objekt.

Závěrem si lze pouze přát, abychom se v blízké budoucnosti nedočkali další krize a náklady za nákup emisních povolenek nebudou mít za následek nové sociální nejistoty.

AUTOR: Ing. Radek Iwoniak
ZDROJ: www.priprava-stavby.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů