zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Supercisterna Econic

27.03.2010
Havárie
Supercisterna Econic

MB Econic uveze menší rybník vody

Mnoho lidí z řad naší odborné veřejnosti se domnívá, že používání velkokapacitních cisteren u hasičů je jakousi zbytečností, dle nich to je málo využívaná a tudíž neefektivní technika. Jejich hlavním argumentem bývá zpravidla to, že tyto vozy nepoužívají hasiči na západ od hranic ČR. Jenže tak tomu není, dokonce i v sousedním Německu či Rakousku tyto vozy lze bez problému najít. V Německu mají označení GTLF či častější TLF 24/50, 24/60, TLF 24/70, 24/80 - výkon čerpadla a objem nádrže - 2400 l/min a 5000/6000/7000/8000 l. Ano, je jich méně než u nás, ale to je dáno zcela jiným systémem, resp. koncepcí zajištění požární ochrany. I když tam lze spatřit i návěsy GTLF a další zajímavé vozy. V několika dalších zemích Evropy tomu tak není, velkokapacitní CASky lze vídat na mnoha požárních stanicích včetně malých tzv. poboček. Nezřídka mají objem i 18 kubíků vody. Země jako např. Španělsko, Portugalsko, Holandsko a zejména Belgie, jich používají u profesionálních i dobrovolných hasičů poměrně dost. Jsou postaveny na silničních i terénních podvozcích Scania, Volvo, MAN, Mercedes, Iveco s (převažující) krátkou kabinou a koncepčně se nijak výrazně neodlišují od našich CAS 32 Tatra 815. Jejich hlavním taktickým úkolem je dopravit k události velké množství hasebních látek - vody a pěnidla.

Věnovat se každé zemi podrobněji nejde, takže se podívejme na jedu z nich a tou je Belgie. U tamních hasičů jsou velkokapacitní cisterny jedním ze základních vozidel. Nejčastěji zde můžeme spatřit CASky s nádrží o objemu 8000 litrů vody a + - 800 litry pěnidla. Podobnost s naší CAS 32 je evidentní. V garážích belgických stanic lze vidět také poměrně mnoho větších cisteren a to na 12 000 či 15 000 litrů vody a jsou tam i CASky na 20 000 litrů vody. Několik tamních požárních stanic disponuje i velkokapacitní návěsovou cisternou až na 40 000 l vody.

Systém jejich využití je obdobný našemu. V případě hlášení požáru, u kterého lze předpokládat větší rozsah, vyjíždí CASka s družstvem, doplněná o velkokapacitní cisternu, případně další techniku (AZ, AP). U zásahu velká CAS doplňuje malou a zajišťuje doplňování vody z hydrantové sítě. Ta je v Belgii v mnohem lepším stavu použitelnosti, ale přesto se jen na ní nespoléhá, stejně tak tomu je i v dalších zmiňovaných zemích.

Belgické velké CASky jsou zpravidla na silničních podvozcích od dvounápravových až po čtyřnápravové. Mají téměř výhradně krátké kabiny pro osádku 1+1 až 1+3. Každá veze savice 70 či 110 mm, základní hadicové příslušenství - hadice 70 a 40 mm, rozdělovač, proudnice, většina má i průtokový naviják. Některé vozy mají ve svém vybavení i přes pevnou nádrž také sudy s pěnidlem + příslušenství. V tomto článku si jeden takový ve stručnosti představíme.

Jedná se o čistě silniční velkokapacitní cisternu s označením Tankwagen 8000 E dle tamních předpisů. Je postavená na šasi Mercedes-Benz Econic a o její požární nástavbu se postarala belgická firma Vannassche. Podvozek Mercedes-Benz Econic 1933LL 4x2 s rozvorem 3450 mm a krátkou kabinou pro osádku 1+1/2, které je poskytnutý velmi komfortní vnitřní prostor i snadné nastupován/vystupování, je osazen šestiválcovým dieselovým agregátem 7,2 l o síle 326 koní, který splňuje emisní normu Euro V. O převody se stará automatická převodovka Allison MD306DPR s hydraulickým retardérem. Mercedes je vybaven systémy ABS i ASR.

Jak už označení cisterny mírně napovídá, její nádrž pojme 8350 l vody, dále je v nástavbě dělená nádrž na pěnidlo o celkovém objemu 950 l. Obě nádrže jsou plastové a tvoří součást nástavby, jejíž skelet je dílem holandské firmy Plastisol. Nástavba je tedy vyrobena kompletně z plastu. Vybavení je přepravováno ve trojici skříní, z nichž dvě boční ukrývají hadice 70 a 40 mm, od každého průměru až 10 ks, záleží na přání zákazníka, dále Jet proudnice včetně obdoby Rambojetu, rozdělovač, hadicové přechody 110/70, 70/40, pěnové příslušenství, varovná světla modré barvy, výstražné kužele, akumulátor, sací koš a hasící přístroje. Z levé strany je po odklopení krytu zajištěn přístup ke čtveřici savic 110 mm/2,4 m (některé vozy mají savic pět). V zadní čelní skříni je namontované čerpací zařízení. To je dílem holandské odnože německého Zieglera a umožňuje kombinovaný provoz. Nízkotlak FPN 10-2000 je o výkonu 2000 l/min při 10 barech, vysokotlak FPH 40-250 dodá 250 l/min při 40 barech. Průtokový naviják o průmeru hadice 25 mm a celkové délce 40 m je zakončený pistolovou turbo proudnicí včetně pěnového nástavce a je umístěný nad čerpadlem. Armatury jsou vyvedeny dozadu a také do boků cisterny, pod kabinou je pak integrovaná kropící lišta.

Veškeré vybavení včetně čerpadla je ukryto pod trojicí hliníkových roletek Ziegler Z-Lock, od této firmy je vnitřní zástavba skříní - ALPAS systém. Vzhledem k celkové výšce vozidla je vše snadno přístupné i bez pomocných stupaček, Econic je vysoký pouhých 2583 mm! Ani délka není nikterak obludná, 7688 mm. Šířka je 2500 mm.

ZDROJ: www.pozary.cz, kráceno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí