Pátek, 29. března 2024

Ekologové opět pozdrželi dostavbu dálnice D8 - tentokrát s pomocí EK

Ekologové opět pozdrželi dostavbu dálnice D8 - tentokrát s pomocí EK

Evropská komise oznámila v polovině března 2010 ministerstvu dopravy, že pozastavuje posuzování projektu na dostavbu dálnice D8. Důvodem jsou stížnosti ekologů. Komise si vzala až čtyřměsíční lhůtu na rozmyšlenou, aby projekt financovaný z Operačního programu Doprava přezkoumala. Otevření dálnice se tak zřejmě odsune na konec roku 2012, navíc se stavba může prodražit o stovky milionů, informuje týdeník Euro.

Ekologům se nelíbí zásahy do přírody v místech chráněné krajinné oblasti České středohoří. Obávají se nenávratného poškození chráněných druhů rostlin a živočichů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v této souvislosti eviduje podle Eura 14 žalob.

Každé zpoždění ovlivní vedle termínu i výslednou cenu projektu. Původní nabídka realizátorů projektu sdružených v konsorciu firem, kde dominují společnosti Eurovia a Metrostav, byla podle týdeníku 9,85 miliardy korun bez DPH.

"Spočítám-li to přes prsty, náklady spojené s prodlužováním dostavby se mohou vyšplhat do stovek milionů korun," řekl týdeníku Euro Miroslav Havlíček ze společnosti Eurovia, který má projekt na starost.

Stavaři proto ŘSD údajně navrhli dodatek smlouvy. "Pokud od investora získáme všechna stavební povolení do 30. dubna 2010, dokončíme dálnici k datu 30. prosince 2012," dodal Havlíček.

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří byla zahájena na podzim 2007. Na 16,4 kilometru dlouhém úseku budou stát tři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely a 29 mostů. ŘSD slibovalo její zprovoznění do konce roku 2010, to se ale kvůli sporům s ekology nestihne.

Podle Eura se potvrzuje skutečnost, že se Evropská komise zdráhá proplácet velké infrastrukturní projekty v silniční dopravě v České republice. Údajně se bojí stížností ekologických organizací. Z takzvaně velkých projektů nad 50 milionů eur (zhruba 1,3 miliardy korun) určených pro Operační program Doprava bruselští úředníci doposud schválili pouze optimalizace a rekonstrukce železničních tratí. Na stavbu dálnic a rychlostních silnic nekývli ani jednou, uvádí týdeník. ČR tak nyní čeká na schválení projektů za 30 miliard korun.

Pokud by EK žádost o osmimiliardový příspěvek na dostavbu dálnice D8 zamítla, muselo by Česko stavbu uhradit ze státního rozpočtu. Místo D8 by pak ministerstvo dopravy zřejmě navrhlo do Operačního programu Doprava jiný projekt, píše Euro.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů