Čína letos uskuteční první let s biopalivem
Čína plánuje ještě v letošním roce uskutečnit první let s využitím biopaliva. Uvedli to včera zástupci čínské letecké společnosti Air China, ropné firmy PetroChina a amerického výrobce letadel Boeing po podpisu dohody o spolupráci v této oblasti. Biopalivo pro letadla se má vyrábět ze semen dávivce černého.
Viceprezident oddělení výzkumu a technologií Boeingu v Číně Al Bryant včera uvedl, že pro komerční účely by mohlo být biopalivo běžně využíváno do tří až pěti let. Ve Spojených státech se uskutečnily již čtyři lety s částečně natankovaným biopalivem.
Letecký průmysl se podle odhadů podílí na globálních emisích oxidu uhličitého, který je podle některých vědců zodpovědný za globální oteplování, zhruba 2 až 4 procenty a až do vypuknutí světové hospodářské recese bylo letectví nejrychleji rostoucím znečišťovatelem ovzduší. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) chce do roku 2050 snížit emise CO2 o polovinu.
Čína chce do roku 2020 nahradit nejméně 15 procent celkové spotřeby nafty a benzinu biopalivy. Má několik projektů na biopaliva s etanolem, je však opatrná v oblasti tradičních metod výroby biopaliv, protože se obává o zajištění dostatku potravin a dopadu na ceny obilí. Po zákazu používání kukuřice a jedlého oleje pro výrobu biopaliv v roce 2006 a zastavení vydávání nových licencí na projekty v oblasti bioetanolu v roce 2007 se nyní Čína zaměřuje na nové varianty výroby ze zemědělského odpadu, celulózových materiálů či nepoživatelných olejnatých rostlin, jako je dávivec.