zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Elektrokola čeká velké boom i v ČR na nich mají jezdit pošťáci

28.05.2010
Doprava
Elektrokola čeká velké boom i v ČR na nich mají jezdit pošťáci

Čtyři typy elektrokol prezentovala na veletrhu URBIS TECHNOLOGIE firma igielektrokola, která se zabývá jejich distribucí v České republice. Právě o tuto dopravu začíná být velký zájem, neboť se na nich lze rychle přepravit například do práce. Zatímco ještě před dvěma lety se elektrokol u nás prodalo pár desítek, nyní už jde o stovky kusů ročně.
Jde o naprosto ekologickou a levnou dopravu, která může přispět ke zlepšení ovzduší zejména ve městech. Navíc umožňuje rekreační cyklistickou aktivitu i méně pohyblivým nebo handicapovaným lidem až do vysokého věku. "Nejsme konkurencí klasickým jízdním kolům, které slouží ke sportovnímu vyžití. Jsme ale konkurencí automobilům. Je třeba si uvědomit, že po městě se tímto prostředkem přepravíte rychleji na jakékoliv místo. Můžete tedy vyjet například na obchodní schůzku a jste na místě v určeném čase. S automobilem musíte počítat, že zůstanete stát v zácpě vozidel apod.," řekl obchodní manažer firmy Igor Slavík. Připomněl, že například v Německu tento dopravní prostředek vlastní 3.500 listonošů a zajímavostí je, že nedávno byl v ČR vypsán tendr na dodávku elektrokol pro naše pošťáky.
V českých městech je s touto dopravou problém, neboť se zatím cyklistické stezky budují z okrajů měst do okolní přírody, nikoliv do centra. Pokud by se v budoucnu elektrokola rozšířila, uvolnilo by se centrum a ubylo by zaparkovaných aut a bylo čistší ovzduší. "Jen pro zajímavost v Brně panuje tragikomická situace. Do jeho centra se nesmí jezdit na kole, ale velké množství aut má povolení ke vjezdu," dodal.
Srdcem elektrokola je baterie, firma dodává kola pouze s lithium-polymerovými bateriemi, které patří k nejlepším. Mají životnost 3-5 let, vydrží až 100 cyklů nabití. S nabitou baterií lze ujet 45 až 60 kilometrů. Nabíječka má rozměr 10x12 cm a dobití baterie přijde na 4,50 Kč. Zajímavé je, že současná česká legislativa pro tyto dopravní prostředky určuje pouze, že kolo nesmí jet rychleji než 25 km/hod. Účastník provozu nemusí mít řidičský průkaz, helmu a samozřejmě žádné osvědčení o emisích.
Firma prodává kola čínských, francouzských, britských, nizozemských výrobců, ale i od tuzemských firem. Elektrokola vznikla v Číně, kde je dosud soustředěno 90 procent produkce. Tento vynález berou Číňané jako součást svého života. Dovážená kola z této země se prodávají od 25 000 do 30 000 korun, ze západních států stojí až dvojnásobek. K naprosté špičce patří nizozemská elektrokola značky Gazelle. Tento luxus přijde zájemce na 60 000 korun. Na tuto dopravu si v Evropě potrpí například v Kodani, kam jimi denně do práce dojíždí 750 000 lidí. Jak vyplývá z průzkumu, osmapadesát procent z nich ani nenapadne, že jde o ekologický provoz, ale tvrdí, že jim jde o rychlost přepravy.
Novou aktivitou společnosti igielektrokola je prodej jízdních kol s elektricky podporovaným akumulátorovým pohonem. V současnosti se také zabývá půjčováním těchto dopravních prostředků, které přijde zájemce na den 350 korun. Firmu najdete ve specializované prodejně v Obchodním centru FUTURUM v Brně na Vídeňské ulici.

Tiskové středisko BVV

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí