Pátek, 19. dubna 2024

Blanku čekají změny, aby nezamořila kus Prahy hlukem a smogem

Blanku čekají změny, aby nezamořila kus Prahy hlukem a smogem

Obyvatelé pražských Holešoviček budou snad ušetřeni nekonečných kolon aut, které budou opouštět tunelový komplex Blanka.

Zastupitelé metropole odhlasovali úpravu vyústění tunelu v pražské Tróji. Motoristé by tak měli být lépe odděleni od místních obyvatel, navíc by oblast neměla být tak silně zamořena zplodinami. "Pokusíme se najít šetrnější řešení," přislíbil pro Aktuálně.cz pražský radní Martin Langmajer z ODS.

Soud dal místním zapravdu

Zastupitelstvo rozhodlo tři měsíce poté, co Nejvyšší správní soud dal zapravdu obyvatelům Holešoviček, kteří se důvodně obávají, že zvýšený provoz ještě více zhorší místní životní podmínky. Podle portálu iHned.cz soud zrušil povolení na technologické a inženýrské sítě, bez nichž není možné uvést tunel do provozu.

Pražský magistrát nicméně tvrdí, že rozhodnutí soudu stavbu nijak nepoznamená a že i současná varianta je v souladu s hygienickými normami. I tak ale dojde k úpravě stavby.

Přetížená oblast

Místní upozorňují, že šestiproudá autostráda, kudy vede důležitá výpadovka na Teplice, byla původně projektovaná na 35 tisíc aut. Už teď ovšem tudy projede až dvojnásobek vozidel a po otevření Blanky se počet může přiblížit 100 tisícům aut. A to nedaleko od obytné zástavby.

"Myslím, že si každý dokáže představit, co takové množství aut způsobí: extrémní zátěž hlukem a exhalacemi výfukových plynů, silné otřesy a vibrace, což má za následek praskání zdí domů. Pro chodce a auta zajíždějící k domům je zde stálé nebezpečí dopravních nehod," uvedla předsedkyně sdružení Za naši budoucnost Vlastislava Šenarová.

Delší tunel

Jedním z návrhů, jak by se situace dala řešit, je přistavění dalšího "tunelu", který by auta odvedl dále. "Variant je ovšem více, například je možné komunikaci zastřešit," konstatoval radní Langmajer. Debaty nad konečnou podobou stavby uvítala opoziční Strana zelených, která celou Blanku ostře kritizuje.

Alespoň co nejméně škody

"Když už se staví, je třeba hledat taková řešení, aby tato dopravní stavba škodila co nejméně," řekla pro Aktuálně.cz zelená zastupitelka Zuzana Drhová. Dodala, že tunel ústí do trojské kotliny, takže hluk i zplodiny dosáhnout větší intenzity. Drhová se také obává, že na prodloužení tunelu v Holešovičkách už nevyjdou finance. Celá stavba i tak spolkne stovky milionů korun. "Může to nakonec uváznout na nedostatku peněz," varovala zastupitelka. Podle Langmajera bude jasno až v létě, kdy bude dokončen upravený plán projektu.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů