Čtvrtek, 25. dubna 2024

Projekt "E-moving" se hlásí o slovo

Severoitalská města Milán a Brescia jako první v Evropě odstartují v červnu 2010 experimentální provoz elektricky poháněných automobilů.

Projekt "E-moving" se hlásí o slovo

Plánovaná akce se uskuteční na základě dohody o rozvoji elektrické mobility v italské Lombardii, kterou mezi sebou uzavřely společnosti Renault-Nissan a komunální A2A Pilotní projekt nese označení "E-Moving".

Cílem testu, který poběží zhruba jeden rok, je ozkoušet v provozu komponenty pro elektrické auto, které chtějí Renault-Nissan a A2A společně vyvinout. Zaměří se především na dobíjecí infrastrukturu, související komerční procesy (prodej a pronájem elektromobilů), interakci sítě dobíjecích stanic a elektromobilů, management baterií a údržbu elektrických aut.

Vozový park a systém dobíjení

Francouzsko-japonský automobilový výrobce vsadí "do hry" prozatím 40 užitkových vozidel Renault Kangoo Express Z.E., lehké nákladní auto pro podnikatele, a 20 rodinných sedanů Renault Fluence Z.E. Během experimentální fáze budou vozidla pronajímána za poplatek 500 Eur měsíčně veřejným a soukromým institucím. "Při neustále rostoucích cenách pohonných hmot se pronájem elektrického vozidla určitě vyplatí," prohlásil Jacques Bousquet, předseda společnosti Renault Italia.

V roce 2011 přibudou i vozidla Nissan Leaf. Průměrný dojezd těchto elektrických automobilů je 150 - 160 kilometrů.

Součástí projektu je vybudování 270 dobíjecích stanic v obou městech. Tento úkol má na starosti druhý účastník experimentu firma A2A. Ta vznikla před dvěma lety fúzí komunálních podniků obou měst a zabývá se výrobou a distribucí elektrické energie a plynu, spravováním vodovodní sítě a zpracováním odpadu. Jak informoval Giuliano Zuccoli, předseda správní rady A2A, budou vozy od června disponovat celkově 270 "čerpadly". Jde o sloupky napojené na rozvodnou elektrickou síť, které mohou současně napájet dva automobily. V Miláně se jich bude nacházet 200, čtyřiašedesát na veřejně přístupných místech, dalších sto třicet šest v garážích, na podnikových parkovištích a soukromých stanovištích. Po Brescii jich bude zbudováno 70. Přesné umístění sloupků má být rozhodnuto na přelomu dubna a května.

Problémem zůstává nabíjení baterií, ale je důležité, že se na poli ekologického provozu v městech učinil první krok. Zpočátku bude k nabití lithiových baterií zapotřebí šest až osm hodin, ale od roku 2011 se počítá s použitím třífázové technologie o 380 V, pak by se baterie měly nabít za půl hodiny. Jacques Bousquet k tomu dodal: "Naším cílem je postupně prosadit elektricky poháněné automobily na trhu. Od roku 2011 je budeme nabízet ve formě leasingu i soukromým zákazníkům."

"E-Moving" budí pozornost

Mezitím bude připraven software pro měření spotřebované energie. Jeho funkcionalita rovněž tvoří důležitou součást projektu "E-Moving". Hodnoty, které přinese, do značné míry ovlivní budoucnost ekologicky udržitelné mobility v boji proti smogu v obou jmenovaných městech. O tom, že je akce v Itálii ostře sledována, svědčí fakt, že v hlavním městě by nechtěli zůstat pozadu a elektrická společnost ENEL již dohodla s římskou obecní správou instalaci 150 sloupků k napájení vozidel.

"Pokusíme se využít zkušeností Milána", prohlásil Edoardo Croci, městský radní pro veřejnou dopravu. "I naším cílem je snížit emise oxidu uhličitého do konce tohoto desetiletí o dvacet procent."

Itálie sice v oblasti elektromobilů dosud příliš nevynikala, nicméně má jiné přednosti: místní energetická společnost chytrou rozvodnou síť, tzv. smart grid, pro 27 milionů svých zákazníků. Chytré elektroměry umožňují inteligentní obousměrnou komunikaci, pokročilé měření spotřeby energie a další funkce.

Světová premiéra na veletrhu v Hannoveru: VW "Milano Taxi"

Ellektrifikace, která je jedním z výrazných trendů v automobilovém průmyslu posledních let, zasáhla i do jednoho ze segmentů, které představují významné zakázky pro výrobce: vozidla taxislužby.

Koncern Volkswagen, který nedávno oznámil prostřednictvím svého šéfa záměr stát se ekologicky nejšetrnějším výrobcem automobilů na světě, razantně pokračuje ve svém úsilí. Na technologických veletrzích Hannover Messe automobilka představila plně elektricky poháněnou studii taxislužby s názvem "Milano Taxi", která byla klíčovým aspektem prezentace značky Volkswagen v Hannoveru v duchu její elektrické strategie. Studie Milano Taxi s nulovými emisemi je založena na desítkách let praxe vývojářů, kteří mají se stavbou vozidel taxislužby bohaté zkušenosti. Elektrický koncept navržený pro městskou přepravu má zavazadlový prostor integrovaný uvnitř prostoru pro pasažéry a je vybaven speciálními dotykovými obrazovkami jak pro cestující, tak pro řidiče. Milano Taxi pohání elektrický motor s maximálním výkonem 85 kW, jemuž dodává energii lithium-iontový akumulátor uložený pod podlahou vozu. Maximální dojezd studie činí 300 km.

Kromě plně elektrického pohonu je však i nadále pevnou částí strategie automobilky Volkswagen neustálý vývoj a optimalizace úsporných a ekologicky šetrných spalovacích motorů.

Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů