Už i lokomotiva na baterie
Trojice firem a technická univerzita v Ostravě vyvinuly takzvanou akumulátorovou lokomotivu, která jezdí na baterii. Patentované vozidlo nezatěžuje životní prostředí jako motorová lokomotiva. Takzvaná AKU lokomotiva je určena hlavně pro vlečky a logistické dopravní terminály. Zájem o ni projevily zatím firmy v Polsku. ČTK to řekl Roman Smelik z ostravské společnosti Arrow line, která se na vývoji podílela.
Lokomotiva vážící 42 tun si s sebou vozí akumulátorovou baterii, která má zhruba třetinovou váhu. "Nabíjí se v noci, kdy je nadbytek elektrické energie. Po jednom nabití dokáže jezdit v kuse dvě osmihodinové směny. Nevypouští emise ani prach a může plně nahradit staré lokomotivy," řekl technický ředitel Arrow line Smelik.
Zkušební provoz prototypu AKU lokomotivy, který skončil v dubnu, podle Smelika prokázal, že náklady na její provoz jsou desetinové oproti motorové lokomotivě. Cena je naopak srovnatelná a pohybuje se mezi 12 až 15 mil. Kč, dodal ředitel s tím, že v současné době jsou rozpracované podvozky dalších čtyř vozidel. Blíže - http://logistika.ihned.cz.