Nadzvuková letadla bez hluku
Dopravní nadzvuková letadla nedávné minulosti, jako byl např. Concorde, jsou dodnes považována za špičku technologie. Jejich zápornou vlastností však byl poměrně velký hluk. NASA teď analyzuje návrhy, jak hluk podstatně snížit.
Organizace NASA, která se ve svých začátcích věnovala hlavně letectví (původně do r. 1958 NACA), se nyní ujala analýzy futuristických návrhů amerických nadzvukových dopravních letadel. Ty zahrnují mimo jiné výrazný mechanismus potlačení hluku letadla, který je slyšet v okolí -zejména pod letadlem, dole na zemi. Letoun Concorde právě kvůli tomuto hluku stíhaly zákazy létání nad územím Spojených Států. Startující Concorde bylo údajně slyšet až na vzdálenost 8 km a jeho sonický třesk při rozrážení zvukové bariéry byl také značný.
Letadla rychlejší než zvuk vytvářejí při letu kolem sebe kuželovou plochu, která sestává z molekul vzduchu silně stlačených k sobě. Tento kužel často sahá až na zem a občas může způsobit i škody na majetku. Proto je dnes ve vzdušném prostoru Spojených států dovoleno provozovat v rámci nadzvukových rychlostí jen menší vojenská a výzkumná letadla. Nově navržená dopravní nadzvuková letadla by mohla vyhovět předpisům tím, že jejich motory nebudou umístěny pod křídly a naopak využijí křídla jako přirozenou zábranu proti zvuku.
Návrh Lockheedu obsahuje obrácený parabolický nosný a spojovací oblouk na zádi, který se klene nad polem motorů na křídlech, rozmístěných ve tvaru písmene "V". Parabolická část bude ovlivňovat proudění vzduchu tak, aby se zmenšila rázová vlna. Koncept Boeingu také formuje zadní část letadla do tvaru "V" a umisťuje motory na vrchní straně křídel.
Přes tyto aktuální projekty však nikdo neuvažuje o tom, že by mohla tato letadla vzlétnout dříve než v roce 2030.