zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Křižovatka vodních cest u Magdeburku

31.07.2010
Vodní cesty
Křižovatka vodních cest u Magdeburku
Dokončením plavební komory Niedrig v těsné blízkosti nového přístavu v polovině roku 2011 bude zajištěna splavnost na Labi od Magdeburku až do Hamburku po celý rok s hloubkou vody 4 m.

Magdeburský přístav GmbH je partnerem skupiny Eurogate a zastřešuje nový Hanse-Terminál a Logistické centrum Hansehafen. Přístav leží na 334 km řeky Labe, je umístěn na levém břehu a nové křížení vodních cest umožňuje provoz tlačných soulodí s délkou 185 m a ponorem až 2,5 m.

Dokončením plavební komory Niedrig v těsné blízkosti nového přístavu v polovině roku 2011 bude zajištěna splavnost na Labi od Magdeburku až do Hamburku po celý rok s hloubkou vody 4 m. Velmi dobré napojení na dopravní infrastrukturu povyšuje logistické zařízení na trimodální terminál. Logistická rada má zájem na trvalé výměně informací a na aktivních rozhovorech mezi zemskou vládou a hospodářstvím a vědou. Zemská vláda má zájem řešit otázky týkající se problémů logistiky a chce fungovat jako multiplikátor.

VÝHODNÁ POLOHA

Magdeburk, ležící ve spolkové zemi Sasko - Anhaltsko, je napojen na síť evropských vodních cest pomocí vodní komory Rothensee na Středozemní kanál a dále na Rýn a pomocí vodního mostu, který kříží Labe na Kanál Labe-Havel a dále na Odru.

V těsné blízkosti nového přístavu je dálnice A2 a A14, železniční koridor Lipsko - Magdeburk - Hannover (Berlín) a cca 50 km mezinárodní letiště Lipsko-Halle. Vnitrozemský přístav má zájem fungovat jako hub k přístavům Hamburk a Brémy. Kombinované přepravní řetězce voda - silnice, voda - železnice a opačně jsou prováděny s ohledem na propojení ekologie a efektivity. Přístav má samozřejmě afinitu na říční lodě, ale aktivně musí být využívány i navazující dopravní prostředky silniční a železniční dopravy. Přístav vychází z jeho regionálního významu, ale prostřednictvím mezinárodních aktivit se stává oknem nejen do Evropy, ale i zámoří. V těsné blízkosti přístavu je logistické centrum, které exportuje do celého světa větrné elektrárny, jednotlivé díly takového zařízení svými rozměry a hmotností přesahují standardní rozměry, proto pro jejich přepravu je výhodná vodní doprava.

Obchodní působnost je založena na třech pilířích, kterými jsou: tradiční přístavní společnost s nabídkou překládky a skladování, logistické a spediční společnosti integrující přepravní řetězce a společnosti spravující nemovitosti, infrastrukturu a zabývající se komerčním využitím nemovitostí.

MODERNÍ INFRASTRUKTURA

Magdeburský přístav sestává ze 3 částí s celkovou vodní plochou 655 ha, k dispozici je volná plocha přímo v přístavu 15 ha a ve vzdálenosti do 1 km s plochou cca 100 ha. K technickému vybavení patří 6 jeřábů s nosností 50 t, kontejnerový terminál s překládacím jeřábem, čelní vysokozdvižné vozíky, 8,18 tis. m2 krytých skladovacích ploch, zpevněné plochy pro uložení kontejnerů a dalších zásilek 172 tis. m2, kolejová váha s nosností 120 t, kolejiště s délkou kolejí 54 km, přístavní hrany s délkou 6,49 km.

Hanse-Terminal je moderním terminálem kombinované přepravy, k vybavení patří portálový jeřáb s nosností 50 t, skladovací plocha pro nebezpečné věci s plochou 2,8 tis. m2, odstavná plocha pro kontejnery s plochou 4,8 tis. m2, odstavná plocha 60 x 20 m pro těžké zásilky je umístěna přímo u přístavní hrany, mobilní jeřáb s nosností 500 t, 60 tis. m2 volné plochy a 3,5 km železniční kolej. Terminál byl uveden do provozu v květnu 2007.

Labská vodní cesta je významnou alternativou pro pozemní druhy dopravy, především s afinitou na hromadné zboží, nadrozměrné a těžké zásilky. Je zajímavé, že v Evropě se vodní dopravě věnuje daleko větší pozornost než je to v České republice. Jak bylo již několikrát poznamenáno, právě z důvodu odmítnutí některých přeprav zboží pozemními druhy dopravy z kapacitních důvodů dopravních prostředků nebo dopravní infrastruktury, mohou některé naše podnikatelské subjekty ztratit své vyznané místo na trhu.

AUTOR: Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D.


Pomocí vodní komory Rothensee je Magdeburg napojen na Středozemní kanál a dále na Rýn

Plavební komora Rorhensee pomocí čerpadel ukládá do bočních bazénů 60 % vody

K vybavení Hanse-Terminalu patří portálový jeřáb s nosností 50 t

Vodní most, který kříží Labe, spojuje Magdeburg s Kanálem Labe - Havel a dále s Odrou

FOTO: AUTOR

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí