Pátek, 19. dubna 2024

Kde se na ministerstvu dopravy ztrácejí miliardy?

Kde se na ministerstvu dopravy ztrácejí miliardy?

Dvacet let nekoncepčnosti, iracionálního snění o finančních možnostech státu a plýtvání veřejnými prostředky na často nepřesvědčivě odůvodněné projekty. Tato praxe musí skončit. Je čas, aby ministerstvo dopravy zpracovalo seriózní analýzu priorit v údržbě a budování dopravní infrastruktury. Uvádí to dnes zveřejněná analýza "Kde se ztrácejí miliardy?"[1], která vznikla ve spolupráci Ekologickéhoho právního servisu, Hnutí DUHA a Dopravní federace v rámci iniciativy Cena dálnic [2].

Analýza rozebírá klíčové problémy v oblasti plánování a financování dopravní infrastruktury v ČR, které vedou k plýtvání finančními prostředky, ohrožení financování projektů a neplnění základních očekávání, která veřejnost vůči rezortu právem má (kvalitní dopravní obslužnost, racionální nakládání s veřejnými prostředky, odpovědný přístup ke zdraví občanů a životnímu prostředí).
Studie obsahuje i konkrétní návrhy opatření, jak opakovaným problémům předcházet, ušetřit, stavět rozumně a s ohledem na potřeby lidí a ochranu jejich životního prostředí [3].

Existence koncepce s několika jasně definovanými prioritami by měla být základní podmínkou pro rozhodnutí, kam nasměrovat finanční prostředky, kterých je ve veřejném sektoru z podstaty věci vždy nedostatek.

Jeden z autorů analýzy, Martin Fadrný z Ekologického právního servisu uvedl: "Analýza ukazuje, proč je výstavba silnic chaotická a neefektivní. Celých dvacet let po revoluci nevznikl v rezortu strategický plán a nedošlo k závaznému určení priorit pro výstavbu. Kdyby tyto věci existovaly, předešlo by se jak zbytečně rozestavěným úsekům silnic na straně jedné, tak nedostatku financí na potřebné stavby na straně druhé." [4]

Pavel Přibyl z Hnutí DUHA k tomu uvádí:
"Rozhodnutí vlády o modelu financování v sektoru musí následovat až po ukončení debaty o potřebnosti a prioritách na úrovni strategie. Není možné zapřahat vůz před koně. Nejprve je třeba vědět, co a proč chceme stavět, a teprve potom je možné strategicky rozhodovat o modelu financování nebo o výši rozpočtu pro rezort."

Pavel Doucha z Dopravní federace doplňuje:
"Předražování a netransparentní tvorba rozpočtů jednotlivých projektů i rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, miliardové položky na tzv. globální určení, plýtvání ve veřejných tendrech, znevažování nálezů kontrolních mechanismů - to všechno jsou fakta, která by měla zajímat daňového poplatníka i politiky" [5].

Kontakty: Martin Fadrný, EPS, tel: +420 775 154 079
email: martin.fadrny@eps.cz,

Eliška Bartošová, EPS, tel: +420 734 440 603
email: eliska.bartosova@eps.cz,

Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, tel: +420 603 207 249
email: pavel.pribyl@hnutiduha.cz,

Magda Koutská, Hnutí DUHA, tel: +420 728 033 727
email: magda.koutska@hnutiduha.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů