zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Krátce - různé

12.10.2010
Obecné
Krátce - různé

Česká vláda nejspíš nabídne slevu na mýtném pro dopravce, kteří si pořídí vozy splňující nejnáročnější emisní standardy. V Bruselu to včera novinářům řekl ministr dopravy Vít Bárta. O zvýhodnění ekologických vozidel se podle ministra nyní diskutuje. Nákladní automobily, které splňují emisní normu Euro V, by zřejmě měly mít speciální tarifní pásmo. V současnosti přitom musí platit stejné částky za jízdu po dálnicích jako ostatní.

Průměrný most pro zvěř nad silnicí vyjde na dvě stě milionů. Až dosud je jako hlavní investor do dopravní infrastruktury platil především stát. Vláda by ale chtěla, aby šly na takzvané ekodukty miliardy z fondů EU jakožto na ekologické projekty. Stát by tak ušetřil na stavby silnic, na něž by jinak kvůli úsporným opatřením nezbyly peníze. Jak to zařídit, vymýšlí nyní ministerstva dopravy a životního prostředí.

Trojice designérů z Lisabonu ukázala způsob, jak získat ekologicky šetrnou elektřinu i ve chvíli, kdy na dovolené trávíte čas sluněním třeba na pláži nebo u hotelového bazénu. Slunečník Solaris, jenž byl vybrán mezi finalisty mezinárodní designérské soutěže Feel the Planet Earth, je z vrchní strany tvořen solárními panely, které dodávají potřebný proud pro připojení mobilních zařízení. Vedle notebooku a jiných komunikátorů se ve spojení s displejem nabízí i jeho reklamní využití.

Sleva na mýtném pro ekologické vozy skutečností?
Ministr dopravy Vít Bárta se minulý týden sešel v Bruselu s eurokomisařem pro dopravu Siimem Kallasem. Bárta se dotazoval, zda by Česká republika mohla na svém území navrhnout slevu na mýtném pro automobily ze skupiny Euro V. Ty by měly mít speciální tarifní pásmo na vybírané mýtné. Úlevy by se tak měly soustředit na dopravce, kteří si pořídí vozy splňující ty nejvyšší emisní a ekologické normy. Novou koncepci výběru mýtného pro ekologicky šetrné automobily by chtěl ministr Bárta představit během několika týdnů. V současné době je zaznamenáván nárůst financí plynoucích z výběru mýtného, které se platí na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. V roce 2010 bylo doposud vybráno přes 4,8 miliardy korun, což je o téměř 16 procent více, než ve stejném období v roce 2009.

Trilion Euro na zmodernizování evropské energetické sítě
Internetový server European voice informoval, že na zmodernizování evropské energetické sítě, tj. splnění klimatických cílů do roku 2020, bude potřeba minimálně trilion euro. Zpráva, která byla vydaná Evropskou komisí, se soustřeďuje na odhad nákladů potřebných ke splnění cíle do roku 2020. Zpráva varuje, že současná elektrická infrastruktura v Evropě je zastaralá a nebude moci novou energii z obnovitelných zdrojů přijmout. Zpráva poukazuje také na fakt, že chybí skladovací kapacity pro energii ze solárních a větrných elektráren. Investice do nové energetické infrastruktury budou enormní a Komise nepočítá s tím, že by celkovou sumu pokryly pouze soukromé společnosti. Představí tak nový mechanismus financování, který by měl napomoci i panevropským projektům. Zpráva Komise také hodnotí přístup jednotlivých států k této problematice jako slabý a laxní a upozorňuje, že stále neexistuje žádná společná zahraniční politika v této oblasti.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí