zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vídeň dál bojuje za ochranu klimatu, dává dotace na elektrokola

18.11.2010
Doprava
Urbánní ekologie
Vídeň dál bojuje za ochranu klimatu, dává dotace na elektrokola

Vídeň se letos pustila do dalšího boje proti emisím z dopravy a za ochranu klimatu. V tomto roce výrazně podporuje ty, kteří nechtějí po městě jezdit autem, ale koupí si elektrokolo. Na jeho pořízení poskytuje radnice vysoké příspěvky. Zřizují se také veřejné "elektropumpy".

Vídeň patří k městům s nejlepší kvalitou života na světě a na svůj ekologický přístup je náležitě hrdá. Pyšní se třeba hustou sítí cyklostezek, která se neustále rozrůstá. Podíl jízdy na kole na přepravě činí v metropoli pět procent. Vznikající vídeňská vláda, v níž poprvé usednou Zelení, by ho do pěti let ráda zdvojnásobila.

Podle zjištění radnice za polovinou pochůzek nemusí Vídeňané dál než pět kilometrů, 70 procent je do deseti kilometrů. Podle vedení metropole je pro zvládání těchto vzdáleností ideální právě e-bike. V Rakousku se dá pořídit zhruba od 850 eur (asi 21.000 Kč). Cena kvalitnějších kol tu začíná ale asi na 1500 eurech (37.000 Kč). Tomu, kdo si elektrokolo koupí, dá magistrát až 300 eur (7393 Kč). Příspěvek už dostalo 2100 lidí. Původně měla radnice na podpory 300.000 eur. Pro velký zájem akci prodloužila.

"Chceme touto dotační akcí ještě víc lidí motivovat k tomu, aby ve městě nechali auto doma a v budoucnu své cesty absolvovali na dvou kolech - a tím šetřili životní prostředí a klima," řekla vídeňská radní pro životní prostředí Ulli Simaová. Velký počet žádostí podle ní ukazuje, že se město s nabídkou podpory strefilo.

Radnice vnímá dotaci jako příspěvek k ochraně klimatu. "Majitelé elektrokol se přemisťují ekologicky bez produkování oxidu uhličitého, prachu nebo oxidu dusíku. Přitom si užívají komfortu, který má člověk i s běžným kolem - hledání parkování není pro ně téma a člověk neuvízne v zácpách," uvedla mluvčí radní Simaové Anita Vorarbergerová. Podle ní navíc jízda není namáhavá.

"Není to jako u mopedu, že člověk jen přidá plyn. Musí do toho dát také svou sílu a šlápnout do pedálů, pak motor naskočí," popsal jízdu majitel jednoho vídeňského obchodu Fritz Hammermayer. Velký zájem zákazníků ho zaskočil. "S něčím takovým jsme vůbec nepočítali. Mám jednoho výrobce a objednal jsem od něj pár kusů. Nestíhal dodávat," řekl prodejce.

E-bike si podle něj chtějí koupit třeba manažeři a zaměstnanci, kteří by jinak do práce na kratší vzdálenost jezdili autem. O kolo s elektromotorem stojí i senioři. "Je to praktické. Taky mám o to zájem a rád bych si ho později pořídil. Když je člověku 74 let, tak už je to proti větru pořád těžší, ne?" řekl důchodce, který se v obchodě zrovna na takové kolo ptal.

Podle představitelů magistrátu nejsou elektromotory kol šetrné jen k životnímu prostředí, ale i k peněžence svého majitele. Plné nabití vystačí při normálním provozu asi na 40 až 60 kilometrů. Podle vídeňské elektrárenské společnosti tu vyjde v průměru na sedm centů (asi 1,73 Kč). Sto kilometrů se tak dá ujet průměrně za 14 centů (asi 3,45 Kč). Běžný moped ně ně spotřebuje asi 3,5 litru benzínu.

Plné nabití baterie elektrokola trvá podle typu tři až šest hodin. Dobíjet si je lidé mohou i při své jízdě po Vídni ve veřejných "elektropumpách". Dosud je jich po metropoli asi 15 a další vznikají.

Kateřina Krausová

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí