zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zprovoznění tunelů Dobrovského způsobí nadlimitní hluk

25.11.2010
Hluk
Zprovoznění tunelů Dobrovského způsobí nadlimitní hluk

Stavba brněnských tunelů Dobrovského se znovu odkládá. Na základě námitky občanského sdružení VMO Brno soud tomuto projektu zrušil stavební povolení. Z deseti námitek sdružení sice uznal jen jednu, zato však závažnou: současná podoba projektu by znamenala porušení limitů hluku pro osm ulic v okolí západního portálu tunelů.

Z rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 27. října 2010 o zrušení stavebního povolení pro tunely Dobrovského v Brně vyplývá, že z deseti námitek občanského sdružení "VMO Brno" soud uznal jen tu, podle které nelze povolit stavbu bez splnění limitů hluku ve venkovním prostředí v Žabovřeskách kolem jeho západního portálu.

"Jde o obvyklý alibismus úředníků, kteří některé problémy jako je třeba nadlimitní hluk z dopravy přesouvají na navazující řízení, v tomto případě až na kolaudaci stavby, což může být pak obtížně řešitelné," komentuje rozsudek Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země, které je od roku 2004 účastníkem tohoto stavebního řízení.

Nadlimitní hluk pro osm ulic

Z akustické studie vyplývá, že denní hlukový limit ve venkovním prostředí 60 dB byl překročen na 23 Zakreslení tunelů Dobrovského do územního plánu.měřících místech z celkových 60 a noční limit 50 dB na 14 místech. Automobily jedoucí v okolí západního portálu tunelů Dobrovského by tak svým hlukem nezákonně obtěžovaly osoby bydlící na ulicích Voroněžská, Plovdivská, Záhřebská, Purkyňova, Svatopluka Čecha, Hradecká, Tererova a na námětí Svornosti.

"Podle soudu měla být již před vydáním stavebního povolení předložena taková technická opatření, která zajistí splnění těchto limitů, přičemž dokonce sám investor tvrdil, že prý jde o jednoduchý a snadno splnitelný požadavek," upřesňuje dále Karel Štěpaník, předseda sdružení "VMO Brno", které podalo úspěšnou žalobu.

Kdo udělal chybu?

Krajský hygienik sice stavbu překvapivě povolil i s tímto nedostatkem, nicméně krajský úřad a ministerstvo dopravy jako odvolací orgán měly přesto po Ředitelství silnic a dálnic ČR žádat důkazy, že nelze technickými opatřeními limity hluku ve venkovním prostředí splnit a že tedy je nutné instalovat nová protihluková okna s větráním. Chyba je tak na straně krajského úřadu a ministerstva.

Podle soudu tak krajský úřad s ministerstvem porušily zákon, když rezignovaly na povinnost chránit veřejný zájem a zajistit ochranu obyvatel kolem tunelu před hlukem. Svým povinnostem se zpronevěřil i krajský hygienik, který problém zlehčoval s odkazem na nespolehlivost měření akustické studie.

Kontakty:


Ing. Karel Štěpaník, předseda občanského sdružení "VMO Brno" - mobil 774 176 012

Časový průběh stavebního řízení pro tunely Dobrovského:


1) 07. 06. 2004 = podání žádosti o stavební povolení ŘSD ČR a Statutárním městem Brno
2) 02. 05. 2006 = vydání změněného stavebního povolení Ministerstvem dopravy
3) 02. 03. 2007 = první zrušení stavebního povolení Městským soudem v Praze (pokračování v řízení na MD)
4) 30. 08. 2007 = vydání druhého stavebního povolení Ministerstvem dopravy
5) 27. 10. 2010 = druhé zrušení stavebního povolení Městským soudem v Praze (řízení o odstranění stavby)

Odkazy na internetové stránky:

1) Tunely Dobrovského v Brně opět bez stavebního povolení (08.11.2010)
www.detizeme.cz
2) Děti Země vyhrály spor o tunely Dobrovského v Brně (TZ, 15.05.2007)
detizeme.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí