Středa, 24. dubna 2024

Jak super je superstrategie?

Jak super je superstrategie?

Ministerstvo dopravy zveřejnilo pracovní verzi strategického dokumentu, tzv. "superstrategie" (1), která naznačuje, jakým směrem se bude rezort dopravy ubírat v následujících letech až do roku 2025.

Ekologický právní servis ve spolupráci s Dopravní federací a Hnutím Duha (2) obsah dokumentu analyzoval a pracovní verzi připomínkoval a pracovní verzi "superstrategie" připravil vysvědčení.

"Je to zatím jen horší trojka ale s možností zlepšení. I přes zřejmý posun k lepšímu jsou v superstrategii stále nedostatky a dokument celý je trochu ušitý horkou jehlou. Obáváme se především toho, že priority výstavby budou jako vždy v minulosti stanoveny lobbingem a nikoliv nezávislou analýzou objektivních potřeb" komentuje dokument Martin Fadrný. "Naznačuje to skutečnost, že v dokumentu jsou už teď uvedeny konkrétní stavby namísto toho, aby se jasně deklarovalo, že se priority teprve v dalším procesu stanoví. Nepřijatelné je pro nás také obětování lidského zdraví a práv dotčených osob na oltář zlevnění výstavby."


Vysvědčení tzv. zelené knize Strategie dopravy do roku 2025 ze strany nevládních organizací:

+

po dlouhé době snaha o koncepční přístup v rezortu dopravy
+

větší důraz na údržbu a opravu silniční sítě
+

záměr soustředit se v nejbližší době více na obchvaty měst a obcí, než na ostatní silniční výstavbu
+

záměr rozšířit výběr mýtného od nákladních aut na silnice nižších tříd během roku 2012
+

jasně deklaruje nedostatek financí v rezortu dopravy, která nastala vinou špatné dopravní politiky předchozích vlád (EPS spolu s dalšími organizacemi na tento fakt poukazuje již od roku 2008) (3)
-

zařazení konkrétních staveb s konkrétními časovými plány výstavby bez toho, aby předtím proběhla multikriteriální analýza. Na místo hledání objektivních priorit tak ministerstvo opět podléhá objednávce jednotlivých krajů (str. 14)
-

podpora změny legislativy vedoucí ke změkčení hlukových limitů a tedy snížení ochrany zdraví obyvatel
-

omezení, resp. vyloučení účasti občanů a jejich sdružení v povolovacích řízeních
-

paušální předpoklad, že vodní doprava je vždy nejekologičtější, kapacitní a velice levná (str. 16) bez reálného vyhodnocení (české řeky v průběhu roku negarantují potřebný ponor a zároveň není zřejmé, kdo a co by pomocí vodní dopravy převážel, tedy, zda se vodní doprava vůbec v našich podmínkách vyplatí)
-

označení plavebních stupňů Děčín a Přelouč za priority a zamlčení faktů, že pro zlepšení plavebních podmínek by bylo nutné postavit ještě i třetí plavební stupeň (Malé Březno) a že stavby jsou podle současné legislativy nerealizovatelné kvůli svým environmentálním dopadům
-

předpokládaný převod 9 mld. Kč původně určených na železnice do silnic (str. 14) je v rozporu s deklarovaným posílením železniční dopravy


(1) Viz http://www.mdcr.cz/cs/Media/Tiskove_zpravy/Dopravn%C3%AD+superstrategie.htm
(2) Viz www.dopravnifederace.cz a hnutiduha.cz
(3) Viz analýzy z roku 2008 na www.cenadalnic.cz, zejména "Jsou české dálnice předražené?".


Kontakt:

Mgr. Martin Fadrný
tel.: 775 154 079
e-mail: martin.fadrny@eps.cz
Ekologický právní servis

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů