zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jak super je superstrategie?

08.02.2011
Doprava
Jak super je superstrategie?

Ministerstvo dopravy zveřejnilo pracovní verzi strategického dokumentu, tzv. "superstrategie" (1), která naznačuje, jakým směrem se bude rezort dopravy ubírat v následujících letech až do roku 2025.

Ekologický právní servis ve spolupráci s Dopravní federací a Hnutím Duha (2) obsah dokumentu analyzoval a pracovní verzi připomínkoval a pracovní verzi "superstrategie" připravil vysvědčení.

"Je to zatím jen horší trojka ale s možností zlepšení. I přes zřejmý posun k lepšímu jsou v superstrategii stále nedostatky a dokument celý je trochu ušitý horkou jehlou. Obáváme se především toho, že priority výstavby budou jako vždy v minulosti stanoveny lobbingem a nikoliv nezávislou analýzou objektivních potřeb" komentuje dokument Martin Fadrný. "Naznačuje to skutečnost, že v dokumentu jsou už teď uvedeny konkrétní stavby namísto toho, aby se jasně deklarovalo, že se priority teprve v dalším procesu stanoví. Nepřijatelné je pro nás také obětování lidského zdraví a práv dotčených osob na oltář zlevnění výstavby."


Vysvědčení tzv. zelené knize Strategie dopravy do roku 2025 ze strany nevládních organizací:

+

po dlouhé době snaha o koncepční přístup v rezortu dopravy
+

větší důraz na údržbu a opravu silniční sítě
+

záměr soustředit se v nejbližší době více na obchvaty měst a obcí, než na ostatní silniční výstavbu
+

záměr rozšířit výběr mýtného od nákladních aut na silnice nižších tříd během roku 2012
+

jasně deklaruje nedostatek financí v rezortu dopravy, která nastala vinou špatné dopravní politiky předchozích vlád (EPS spolu s dalšími organizacemi na tento fakt poukazuje již od roku 2008) (3)
-

zařazení konkrétních staveb s konkrétními časovými plány výstavby bez toho, aby předtím proběhla multikriteriální analýza. Na místo hledání objektivních priorit tak ministerstvo opět podléhá objednávce jednotlivých krajů (str. 14)
-

podpora změny legislativy vedoucí ke změkčení hlukových limitů a tedy snížení ochrany zdraví obyvatel
-

omezení, resp. vyloučení účasti občanů a jejich sdružení v povolovacích řízeních
-

paušální předpoklad, že vodní doprava je vždy nejekologičtější, kapacitní a velice levná (str. 16) bez reálného vyhodnocení (české řeky v průběhu roku negarantují potřebný ponor a zároveň není zřejmé, kdo a co by pomocí vodní dopravy převážel, tedy, zda se vodní doprava vůbec v našich podmínkách vyplatí)
-

označení plavebních stupňů Děčín a Přelouč za priority a zamlčení faktů, že pro zlepšení plavebních podmínek by bylo nutné postavit ještě i třetí plavební stupeň (Malé Březno) a že stavby jsou podle současné legislativy nerealizovatelné kvůli svým environmentálním dopadům
-

předpokládaný převod 9 mld. Kč původně určených na železnice do silnic (str. 14) je v rozporu s deklarovaným posílením železniční dopravy


(1) Viz http://www.mdcr.cz/cs/Media/Tiskove_zpravy/Dopravn%C3%AD+superstrategie.htm
(2) Viz www.dopravnifederace.cz a hnutiduha.cz
(3) Viz analýzy z roku 2008 na www.cenadalnic.cz, zejména "Jsou české dálnice předražené?".


Kontakt:

Mgr. Martin Fadrný
tel.: 775 154 079
e-mail: martin.fadrny@eps.cz
Ekologický právní servis

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí