Automobilový průmysl jako by vystřízlivěl ze zelené euforie. V Ženevě ubylo aut, která se v expozicích hrdě hlásí k nízkým emisím oxidu uhličitého. Většina zákazníků si totiž pod sloganem "99 gramů" stejně dosud neumí nic představit. Ženeva je letos civilnější a výrobci opět hrdě ukazují i obyčejná auta. Vývoj automobilů s menším dopadem na životní prostředí ale pokračuje dál.
Zelená euforie je pryč
Ekologické pohony se dostávají i do automobilů, kde by je ještě nedávno nikdo nečekal. Porsche představilo sériovou podobu hybridu Panamera. Ten i s výkonem 380 koní dokáže podle výrobce jezdit za 6,8 litru benzinu na sto kilometrů.
O poznání dál jde britský Rolls-Royce s elektromobilem 102 EX.
O sériové výrobě se sice zatím neuvažuje, automobilka prý pouze zjišťuje, pro kolik movitých lidí či luxusních hotelů dokáže akceptovat dojezd 200 kilometrů (při opatrné a rozvážné jízdě) a následné minimálně osmi- až dvacetihodinové dobíjení baterií.
Starost s dobíjením se naopak netýká elektrických dvojčat Chevrolet Volt a Opel Ampera. Oba vozy si odbyly svou evropskou premiéru. Řidičům, kteří se nestihnou dostat k elektrické zásuvce včas, nabízí spalovací motor, který potřebnou elektřinu vyrobí, jak jinak, spálením benzinu. Takové řešení ale není levné a příznivci ekologie musí za vůz méně prostorný než Octavia zaplatit zhruba milion korun.
Nejzelenější je Toyota
Není tak divu, že v nejzelenější barvách měla expozici Toyota. Ta představila hned několik nových hybridů. Do sériové výroby se má brzy dostat například velkoprostorový Prius+ i malý hybridní Yaris. Cena už přitom začíná být konkurenceschopná. Třeba model Auris HSD je cenově už téměř srovnatelný se stejně vybaveným Volkswagenem Golf s dieselovým motorem.
Speciální pavilon je věnován pohonům budoucnosti. Hned několik vozidel extrémně aerodynamického tvaru deklaruje spotřebu pod dva litry na sto kilometrů, íránský elektromobil s palivovými články je prý možné dobýt za pouhých šest minut na padesát procent kapacity baterie. V reálném provozu se ale téměř žádný z těchto konceptů zatím neobjeví.
Číňané jsou nejvíc eko
Pouze čínské automobilky BYD o svých konceptech hovoří jako o hotové věci. "Naším snem je elektrifikovaná doprava poháněná čistou energií," říká šéf automobilky Henry Li. Elektromobily, které například v Číně už najely dva miliony kilometrů, už se půl roku testují ve Španělsku a USA. "Tyto vozy a čistě elektrické autobusy uvedeme na evropském trhu na konci roku 2012," plánuje Li. Rozhodnutí o vstupu na český trh zatím nepadlo.
Ekologii posunula dál i evropská legislativa, která si od ledna vynutila prodej pouze vozů splňujících emisní normu euro 5. Z Evropy tak zmizelo několik modelů japonských automobilek, u kterých by splnění normy stálo neúměrně vysokou částku.
ROLLS ROYCE 120EX
Ekologická limuzína se dvěma elektromotory nabízí 400 koní. Jejich výkonu si ale posádka příliš neužije, elektronika nedovolí zvýšit rychlost nad sto mil v hodině. Závodění totiž výrazně omezuje již tak nevelký dojezd elektromobilu.