zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Německo se hádá o nový biobenzin, protože řidiči ho bojkotují

08.03.2011
Ekologická auta
Německo se hádá o nový biobenzin, protože řidiči ho bojkotují

V Německu propukl spor o benzin s desetiprocentním obsahem bioetanolu, jehož zavádění požaduje Evropská unie. Palivo s názvem E10 Němci na čerpacích stanicích nekupují, protože si nejsou jistí, zda je pro jejich vůz vhodné. Vláda a výrobci pohonných hmot se navzájem obviňují z odpovědnosti za tuto situaci. K volání německých řidičů po zrušení biobenzinu se už přidávají i někteří politici.

Benzin E10 se na německých pumpách objevil v únoru a v současnosti ho nabízí asi polovina z 15.000 tamních benzinek. Z řidičů však po žluté nebo zelené tankovací pistoli sahá málokdo a raději svého plechového miláčka napojí osvědčeným vysokooktanovým benzinem Super (německou obdobou v Česku používaného naturalu), i když je dražší. Právě ten má být E10 nahrazen. Většina Němců ale tvrdí, že netuší, zda E10 do svého auta může použít. Odkaz na webové stránky, kde si to mohou zkontrolovat, ve spěchu na čerpací stanici příliš nepomáhá.

Německá média zavádění nového biobenzinu označila za totální debakl a katastrofu. K odpovědnosti za něj se ale nikdo nehlásí. Organizace na obranu spotřebitelů obviňují vládu, že Němce na přechod k novému palivu dostatečně nepřipravila. Ministr životního prostředí Norbert Röttgen je ale přesvědčen, že kabinet svou informační povinnost splnil a chybu vidí na straně výrobců pohonných hmot. Jeho kolegyně Ilse Aignerová, která vede ministerstvo zemědělství a ochrany spotřebitelů, je dokonce obvinila ze zahrávání si s důvěrou zákazníků.

"Za chaos při zavádění E10 je odpovědný jen a pouze petrochemický průmysl," dává výrobcům vinu za současný stav také respektovaný autoklub ADAC. "Měli dostatek času na to, aby zákazníkům řekli, které vozy mohou na nový benzin jezdit. Jsou zodpovědní za to, aby zákazníci byli dostatečně informováni," dodal.

Petrochemický průmysl však jakékoli pochybení odmítá a tvrdí, že vysvětlit, komu je nový benzin určen, bylo hlavně úkolem vlády. Stejný názor mají také například opoziční Zelení. Německý tisk vidí "spravedlivě" vinu na obou stranách.

Ministr průmyslu a obchodu Reiner Brüderle proto vyzval ke schůzce všech zainteresovaných subjektů, na níž by se pokusily situaci ještě zachránit. Podle agentury DPA by se měla konat v úterý a vedle zástupců vlády a petrochemického průmyslu by se jí měli zúčastnit také představitelé výrobců automobilů a svazů na obranu spotřebitelů.

Většina Němců by ale byla nejraději, kdyby nový benzin z pump zmizel, neboť kvůli němu mimo jiné podražil "starý dobrý" Super. Totéž si přejí i někteří politici z vládního konzervativního tábora. "Čím dřív E10 z čerpacích stanic zmizí, tím lépe," prohlásil například europoslanec za křesťanské demokraty (CDU) Herbert Reul. "Tento klimapolitický nesmysl životnímu prostředí nepomáhá a trestá jen občany," přidal se k němu v dnešním vydání deníku Bild europoslanec za bavorské křesťanské socialisty (CSU) Markus Ferber. "Odstranění E10 by bylo nejefektivnější klimatickou politikou pro lidi, auta i životní prostředí," soudí.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí