Pátek, 19. dubna 2024

Němci se přou o nový biobenzin

Ta dlouho připravovaná akce se vůbec nepovedla. Sedm Němců z deseti ignorovalo nový ekologický benzin E10 s deseti procenty bioetanolu. Obávali se, aby nepřišel k nějaké úhoně jejich vůz, chyběly informace. Obavy přitom nebyly na místě: nový biobenzin, který vychází z požadavků EU, vyhovuje devadesáti procentům německých aut.

Němci se přou o nový biobenzin

Palivo nabízela už zhruba polovina z 15 tisíc německých benzinek. Zákazníci biobenzin, který byl zaveden od února, přesto bojkotovali. A výsledek? Značný chaos u čerpacích stanic.

Motoristé raději tankovali dražší - i méně ekologický - vysokooktanový benzin Super, srovnatelný s českým Naturalem. Super obsahuje pouze pět procent bioetanolu. Tvořily se nekonečné fronty. U benzinek vznikal nezvládnutelný chaos. Motoristé navrhovali, aby nový benzin raději zmizel z trhu.

Společnost BP, která nový benzin nabízí, dokonce na čas zastavila jeho produkci a distribuci.

Vysvětlit vše řidičům

Vláda v Berlíně se nyní snaží pochyby rozptýlit. Ministr hospodářství Rainer Brüderle oznámil rozsáhlou informační kampaň. Na každé pumpě budou seznamy a letáky, ze kterých se řidiči dozví, zda je jejich auto vhodné pro tankování ekologického paliva.

"Je třeba, aby měl spotřebitel v této věci jasno," uvedl spolkový ministr životního prostředí Norbert Röttgen, citovaný listem Die Welt. Doufá, že nedůvěra k novému benzinu brzy opadne.

Politici tvrdí, že vláda svou informační povinnost splnila. Komunikaci s řidiči podle nich podcenili především výrobci. "Zahrávají si s důvěrou zákazníků," prohlásila ministryně zemědělství Ilse Aignerová.

Kdo to zanedbal?

Ke kritickým hlasům politiků se přidal i vlivný autoklub ADAC. Jeho představitelé ve shodě s politiky tvrdí, že za chaos při zavádění nového produktu je odpovědný petrochemický průmysl. "Nesou zodpovědnost, měli dostatek času na to, aby zákazníkům řekli, které vozy mohou na nový benzin jezdit," uvedl ADAC v prohlášení.

Distributoři a výrobci pohonných hmot takové hodnocení odmítají. Informační kampaň podle nich měla zajistit vláda. Hádky ale zvolna odezněly. Teď se mluví o tom, co dál.

Seznam aut, která jsou vhodná k tankování ekologicky šetrného benzinu E10, nyní mají vypracovat automobiloví výrobci. Už nyní jsou takové seznamy k dispozici na webových stránkách německých autoklubů či zpravodajských stanic. Berlín chce, aby v letošním roce nový benzin dosáhl 6,25 procenta z celkového objemu prodeje pohonných hmot.

Zůstávají pochyby, zda Berlín nevyhověl EU moc brzy. Jiné evropské státy zatím direktivu neprosazují. "Německo trpí tím, že prosazuje direktivu osamoceně, jiné evropské státy nestanovily datum, kdy se normě podřídí," řekla agentuře Reuters Petra Spricková z asociace rafinerií.

AUTOR: Jiří Sládek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů