Pátek, 29. března 2024

Dopadům ekologických automobilů manažeří příliš nevěří

Dopadům ekologických automobilů manažeří příliš nevěří

Zajímavý je zájem českých manažerů o ekologická opatření ve vozových parcích firem. Z průzkumu CVO vyplynulo, že alespoň jedno ekologicky šetrné vozidlo má ve svém autoparku pětina evropských firem s 99 a méně zaměstnanci a dokonce čtvrtina firem se 100 a více zaměstnanci. Podobné vozidlo si navíc do 3 let chtějí pořídit také více než dvě třetiny malých a téměř tři čtvrtiny velkých společností.

Firmy se však netají se skutečností, že možnosti efektivního provozu skutečně šetrného vozidla (například s alternativním pohonem) jsou zatím omezené. Největším přispěním k ochraně přírody tak pro společnosti zůstává nákup konvenčních automobilů z tzv. ekologicky šetrných řad. Tedy vozů, které se snaží svoji stavbou co nejvíce snížit provozní náklady (jiné konfigurace motoru, pneumatiky s nižším valivým odporem, automatické vypínání motoru při zastavení vozu apod.).

Evropa tak opět prokázala svůj konzervativní postoj k automobilům s alternativními pohonnými systémy. Začíná výrazně ztrácet například na asijský trh, který má k těmto automobilům zcela jiný vztah. Rychlost jeho rozvoje Evropu brzy výrazně předčí - je tedy vysoce pravděpodobné, že k ekologickým autoparkům ve velkých městech například v Číně budeme za pár let obdivně vzhlížet.

Důvody, kvůli kterým firmy nechtějí investovat do vozidel s alternativním pohonem, jsou dobře známé - u hybridních vozidel odradí vyšší cena, u elektromobilů pak ještě fakt, že nikde v Evropě zatím nebyla vybudována odpovídající síť nabíjecích stanic. Nedostatek čerpacích stanic odrazuje také od nákupu vozidel na LPG nebo CNG. Problémem je také snížená dojezdová vzdálenost nebo omezená nabídka modelů.

Nezanedbatelný je také fakt, že zhruba pětina oslovených manažerů nevěří, že ekologicky šetrná vozidla mají reálný vliv na zlepšování životního prostředí a jejich nákup tedy považují za zbytečný. České společnosti navíc nejsou legislativně nuceny zaměřovat se spíše na hospodárnější vozy. V některých státech západní Evropy je od určitých hodnot emisí CO2 běžně zavedená daň z ekologického zatížení. Ve Skandinávii navíc funguje i zvýšená registrační daň na vozy s vysokou produkcí emisí, která zdraží pořízení nehospodárných vozů s konvenčním motorem leckdy až o polovinu.

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů