zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Dopadům ekologických automobilů manažeří příliš nevěří

24.03.2011
Ekologická auta
Dopadům ekologických automobilů manažeří příliš nevěří

Zajímavý je zájem českých manažerů o ekologická opatření ve vozových parcích firem. Z průzkumu CVO vyplynulo, že alespoň jedno ekologicky šetrné vozidlo má ve svém autoparku pětina evropských firem s 99 a méně zaměstnanci a dokonce čtvrtina firem se 100 a více zaměstnanci. Podobné vozidlo si navíc do 3 let chtějí pořídit také více než dvě třetiny malých a téměř tři čtvrtiny velkých společností.

Firmy se však netají se skutečností, že možnosti efektivního provozu skutečně šetrného vozidla (například s alternativním pohonem) jsou zatím omezené. Největším přispěním k ochraně přírody tak pro společnosti zůstává nákup konvenčních automobilů z tzv. ekologicky šetrných řad. Tedy vozů, které se snaží svoji stavbou co nejvíce snížit provozní náklady (jiné konfigurace motoru, pneumatiky s nižším valivým odporem, automatické vypínání motoru při zastavení vozu apod.).

Evropa tak opět prokázala svůj konzervativní postoj k automobilům s alternativními pohonnými systémy. Začíná výrazně ztrácet například na asijský trh, který má k těmto automobilům zcela jiný vztah. Rychlost jeho rozvoje Evropu brzy výrazně předčí - je tedy vysoce pravděpodobné, že k ekologickým autoparkům ve velkých městech například v Číně budeme za pár let obdivně vzhlížet.

Důvody, kvůli kterým firmy nechtějí investovat do vozidel s alternativním pohonem, jsou dobře známé - u hybridních vozidel odradí vyšší cena, u elektromobilů pak ještě fakt, že nikde v Evropě zatím nebyla vybudována odpovídající síť nabíjecích stanic. Nedostatek čerpacích stanic odrazuje také od nákupu vozidel na LPG nebo CNG. Problémem je také snížená dojezdová vzdálenost nebo omezená nabídka modelů.

Nezanedbatelný je také fakt, že zhruba pětina oslovených manažerů nevěří, že ekologicky šetrná vozidla mají reálný vliv na zlepšování životního prostředí a jejich nákup tedy považují za zbytečný. České společnosti navíc nejsou legislativně nuceny zaměřovat se spíše na hospodárnější vozy. V některých státech západní Evropy je od určitých hodnot emisí CO2 běžně zavedená daň z ekologického zatížení. Ve Skandinávii navíc funguje i zvýšená registrační daň na vozy s vysokou produkcí emisí, která zdraží pořízení nehospodárných vozů s konvenčním motorem leckdy až o polovinu.

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí