zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nové výzvy v automobilovém světě

30.03.2011
Ekologická auta
Nové výzvy v automobilovém světě


Stále diskutovanou, ale obecně a zejména z evropského hlediska našimi zákonodárci značně opomíjenou oblastí, je ekologie ve vztahu k provozu automobilů. Banální lokální a často spíše osobní půtky mají stále přednost před nutností zásadních změn některých zastaralých nebo nepřesných právních předpisů stejně jako řešení dalších problémů. K nim patří např. nedostačující činnost STK, likvidace odpadů a zrušení registrace stále ještě obrovského množství již dávno neexistujících nebo neprovozovatelných vozidel.

V registru je také nadále ještě zhruba půl milionu starých motocyklů Jawa, ČZ a Pionýr, které určitě už nejezdí, stejně jako nemalé množství zřejmě neexistujících osobních automobilů. Za řadu vozidel není placeno povinné pojištění, protože jejich majitelé už dávno zemřeli a nemá kdo za ně převzít poštu.

Pokud jde o samotné exhalace z motorových vozidel, ty se v průběhu posledních dvaceti let, co vstoupily v platnost předpisy EU, výrazně snížily. Proto je podle studie TÜV SÜD Czech značně rozdílný vliv složení vozového parku osobních automobilů v České republice na životní prostředí.

Automobily splňující požadavky v současné době platného předpisu EU5 totiž vypouštějí ve srovnání s vozy bez katalyzátorů do ovzduší často i stokrát méně škodlivin. Srovnáme-li všechna u nás provozovaná auta bez katalyzátoru, kterých je v evidenci stále ještě mnoho, ale najezdí podstatně méně kilometrů než nová, s těmi, co plní normu Euro 5, vyjde nám, že i tak je jejich podíl na emisích mnohonásobně vyšší.

MÁME SE NA CO TĚŠIT

Výrobci automobilů se už tradičně předhánějí v nabídce nových modelů se stále komfortnějšími výbavami, ještě vyšší úrovní bezpečnosti, a také vyšší hospodárností. Na trh přichází stále víc vozů, které se spokojí v kombinovaném provozu se spotřebou pod pět litrů na 100 kilometrů. Auta vyšší střední třídy už jsou poháněna výkonnými agregáty s objemem 1,4 litru, stále víc značek nabízí vozy s hybridním pohonem a začínají se objevovat i první sériové elektromobily.

Podobně v oblasti výbav jsou dnes v nabídce auta nižší střední třídy, do kterých si zákazník může objednat takřka vše, čím disponují nejdražší luxusní vozy. Jsou to např. aktivní tempomaty, které zpomalí auto při dojetí pomalejšího vozu vpředu a s nastavitelným omezovačem rychlosti, sledování jízdy v pruzích, chytré světlomety, které se automaticky přepnou z dálkových při zaznamenání protijedoucího auta a svítí i do zatáček, opravdu velmi kvalitní audiosoustavy, systém rozpoznávání dopravních značek, sledování bdělosti řidiče, parkovací kamery atd., atd.

To vše je samozřejmě v nabídce i pro auta větší osobní, velkoprostorová či SUV a crossovery. Záleží nyní jen na tom, kolik kdo chce do nového auta investovat. Dodat jakoukoli výbavu na přání, tedy za příplatek, jsou prodejci většinou připraveni zvlášť ochotně.

Nejde jen o nejkomfortnější výbavy, velmi často je cena už tím nejdůležitějším parametrem nákupu. I zájemcům o "obyčejná" nová, ale co nejskromněji vybavená auta, vychází současná nabídka vstříc. Pro ně jsou určeny vozy z dolní části cenového spektra, které dnes kleslo už pod hranici 150 tisíc korun. Ještě nižší nabídky jsou většinou vázané na specifické formy financování. Zde dnes kralují především Dacie a na její čtyřkolku Duster si musí zájemci dokonce nezvykle dlouho počkat, protože poptávka převyšuje nabídku.

NOVINKY LETOŠNÍHO JARA

Určitě největší konkurence je dnes ve třídě SUV, pro kterou se také začíná používat nepříliš výstižné, ale libozvučné označení crossover. Současná nabídka na našem trhu čítá neuvěřitelných 65 typů vozů této kategorie a začíná zde málem platit oblíbené klišé, že kdo nemá model SUV, jako kdyby nebyl. Jsou už ohlášeny nové crossovery i od Alfy Romeo a dalších značek, které se dosud o tuto třídu nezajímaly, stejně jako facelifty a nové generace již známých modelů.

Z novinek, které nás čekají v nejbližším období, budou asi zajímavé vozy střední třídy - Hyundai i40, Peugeot 208, Renault Latitude a VW Jetta. Mezi luxusními auty se na český trh chystá v nové ofenzivě Jaguar, který chce ukousnout z koláče tradičních německých výrobců. Mnoho zájemců zřejmě osloví nový Ford Focus, ale také nové generace tradičních modelů, jako je Opel Astra apod.

Trochu ve stínu se nyní pohybuje kategorie malých osobních automobilů, kde jsou také zajímavé novinky, ale cenová blízkost komfortnějších aut nižší střední třídy odvádí mnoho potenciálních zákazníků.

Zajímavým jevem je stále rostoucí velikost osobních vozů. Některá současná miniauta nabízejí už vnitřní prostor na úrovni první generace Golfů, a to bylo ve své době auto tak akorát. Dnešní malá auta jsou už docela velká a již v nižší střední třídě (Golf, Megane i30, cee´d, Focus) má uživatel k dispozici jak velmi slušný prostoru pro posádku, tak i pro zavazadla.

Zbývá ještě kategorie MPV, která se v poslední době netěší tak velikému zájmu jako doposud, protože jí zřejmě ubraly zákazníky právě crossovery, a také prostorné vozy kombi nižší střední a střední třídy. Ty nabízejí vnitřní objem prakticky stejně velký, a přitom dojem a komfort osobního vozu.

Sportovní automobily jsou u nás kategorií sice spíše okrajovou, ale hodně sledovanou a oblíbenou. Mezi sportovními vozy je dnes nabídka také obrovská a vybrat si zájemci mohou opravdu pouze s ohledem na částku, kterou disponují, a kterou chtějí nebo mohou do těchto lahůdek vložit. Vedle relativně dostupných, ale někdy také méně praktických malých sporťáků jsou v nabídce auta, která umějí jezdit i hodně přes 300 km/h a u kterých končí cena nad hranicí 37 milionů korun.

O oblibě krásných sporťáků nakonec svědčí i skutečnost, že v anketě Auto roku 2011 v ČR se stal díky hlasům čtenářů nádherný Mercedes-Benz SLS s křídlovými dveřmi, který přijde na bezmála 5 milionů. Jen tak mimochodem, u nás tento klenot na čtyřech kolech koupilo už na čtyřicet zájemců.

Kráceno

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí