zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

ODS má ráda elektrolobby. Nejvíce starosta Vodrážka

05.04.2011
Doprava
Politika
Šlendryján
Urbánní ekologie
ODS má ráda elektrolobby. Nejvíce starosta Vodrážka
Milionový projekt Praha elektromobilní ukázal propojení byznysu a pražských politiků.

Hlavní roli v něm hraje společnost Tili, která měla zprostředkovat nákup aut. Poté, co HN upozornily, že se k obchodu dostala bez výběrového řízení, městská rada projekt omezila. Odkrývá se ale pozadí celého obchodu. Tili a lidé kolem ní mají dobré obchodní vztahy zejména s Prahou 13 a jejím starostou Davidem Vodrážkou (ODS).

Když se daří

Tili má u politiků úspěch. Praha 13 vloni vstoupila do iniciativy Elektromobilní úřad. Auto na elektrický pohon pro ní zajistila právě Tili.

Před rokem si také Praha 13 nechala zpracovat od firmy, kde působil současný jednatel Tili Tomáš Studeník, takzvaný komunikační audit. Dokument měl za cíl zmapovat, jak jsou úředníci vstřícní k veřejnosti. Audit vyšel na výbornou. Dokonce tak dobře, že se proti němu zvedl odpor občanských sdružení z Prahy 13. Stál několik stovek tisíc korun. Kolik radnice vložila do projektu s elektromobilem, mluvčí Samuel Truschka v pátek nedokázal odpovědět.

Nejsou to ale jediné dva projekty mezi Tili a Vodrážkou. Ještě v roli místopředsedy ODS před volbami v roce 2009 Vodrážka propagoval, aby české domácnosti dostávaly ze zisků elektrárenské společnosti ČEZ měřiče monitorující okamžitou spotřebu elektřiny. Domácnosti by uspořily peníze. Měřiče dodávala v té době Tili. Pokud by Vodrážkův nápad vyšel, byl by to obchod za 12 miliard. Plán ale nakonec usnul. Nebylo totiž jasné, jak legálně donutit ČEZ k nákupu měřičů.

Obchody? Nic neobvyklého

David Vodrážka se ke vztahům s Tili nevyjádřil. Podle jednatele firmy Tomáše Studeníka ale nejsou nadstandardní. "Dělal jsem projekty asi pro dvacet subjektů a tohle je jen část," říká Tomáš Studeník.

Projekt Praha elektromobilní vyhlásila městská rada ještě za primátorování Pavla Béma (ODS). Radní si zadali těsně podlimitní zakázku za 1,99 milionu na to, kdo jim řekne, jak v Praze elektromobily používat. Přihlásil se jen jediný zájemce, firma Tili, která nabídla 1,4 milionu.

Jenže když následně magistrátní odbor ochrany prostředí smlouvu s firmou podepisoval, dal jí nad rámec rozhodnutí rady do vínku i koordinaci projektu.

Firma se tak bez výběrového řízení málem dostala k obchodu za 25 milionů. Ukázalo se to až před pár týdny, kdy náklady pro Prahu elektromobilní napsal do materiálů pro jednání rady náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

Březinovi plán nakonec vyšel jen napůl. Na návrh primátora Svobody rada zkrátila peníze na 10 milionů a rozhodla, že o projektu na pořízení aut, motorek a kol bude rozhodovat samo město bez Tili. Jenže koordinaci projektu dostala na starost vedoucí výboru životního prostředí Andrea Vlásenková (ODS).

Když Hospodářské noviny zjistily, že jí Tili před volbami půjčila elektromobil, bránila se tím, že spolupracovala i s ostatními společnostmi a není nikomu zavázána.

Primátorovi vysvětlení stačilo, Vlásenkovou prý ohlídá. "Byla zřízena odborná komise, které předsedám, a ta by měla dát programu jasná pravidla," řekl HN Svoboda. Očekává, že energetické společnosti, které komise osloví, půjčí Praze auta zdarma a peníze z projektu tedy nebudou utraceny.

Andreu Vlásenkovou ve čtvrtek jmenovali zastupitelé placenou funkcionářkou magistrátu, bude pobírat 75 tisíc měsíčně.

AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí