Čtvrtek, 28. března 2024

Ekotextil dobývá i módní řetězce

Firmy nabízejí třeba "brokát" z PET lahví či celé kolekce. z biobavlny. Důrazem na ekologii si značky zlepšují svou image.

Ekotextil dobývá i módní řetězce

Ekomóda je trendy, uvědomují si stále častěji nejen přední světoví návrháři, ale taktéž globální oděvní řetězce s levnější módou. Jestliže se ještě nedávno k módě šetrné k životnímu prostředí v módní branži hlásili spíše jednotlivci, v současné době se z ekologie v módním průmyslu stal doslova globální fenomén. Zájem o ekologicky šetrné materiály v biokvalitě a fair trade produkty v poslední době prudce roste už i v levných módních řetězcích.

Od beztvarých kreací k modelům

Nový trend se navíc neustále posouvá - od často beztvarých kreací neurčité barvy, které ekomódu v řetězcích reprezentovaly v minulosti, se díky moderním technologiím a rozvinutému výzkumu zpracování recyklovatelných materiálů a organických tkanin nyní stále častěji v obchodech objevují "ekomodely" navržené a ušité s ohledem na nejnovější módní trendy.

V tomto týdnu se například ve švédském módním řetězci H&M po celém světě včetně Česka začala prodávat kolekce Conscious Collection, kompletně vyrobená z biobavlny, biolnu, imitace brokátu z recyklovaného polyesteru (vyrobeného například z plastových PET lahví) a tencelu, hedvábného obnovitelného materiálu, jehož výroba má minimální dopad na životní prostředí. Do bílých, pudrových a krémových odstínů laděná jarní kolekce Conscious Collection, navazující na loňskou linii Garden Collection, kopíruje aktuální módní trendy - minimalismus, krajkové aplikace, výšivky i originální střihy. "Už nejde jen o biobavlnu. Nyní se díky ekologickým materiálům nabízejí obrovské možnosti vyjádřit prakticky jakýkoli designérský záměr. Z ekologických materiálů je možné díky novým technologiím ušít prakticky cokoli," popisuje šéfdesignérka H&M Ann-Sofie Johanssonová, která v rámci nejnovější "ekologicky šetrné kolekce" posílá do obchodů volánové šaty, krajkové šortky či rafinované brokátové sukně s kapsami.

Punc luxusu

Samostatné ekologicky šetrné linie oblečení má ve své nabídce i konkurenční španělská Zara. Z organické bavlny z fair trade plantáží nevyužívajících chemické pesticidy a umělá hnojiva, jejíž zpracování navíc nezatěžuje životní prostředí, šije Zara hned několik samostatných oděvních linií z řady Zara Basics a Zara Woman. Majitel této značky, společnost Inditex, který vlastní i řetězce jako Bershka, Pull & Bear nebo Massimo Dutti, má ostatně sociální a environmentální odpovědnost podobně jako další majitelé módních řetězců pevně zakotvenou ve své firemní strategii.

Světovou jedničkou v oblasti prodeje oblečení z certifikované biobavlny pak zůstává původem nizozemský řetězec C&A. V roce 2010 se C&A podařilo prodat kolem 23 milionů kusů oblečení z certifikované biobavlny z oděvní linie C&A Bio Cotton (v roce 2008 značka C&A podle zveřejněných dat prodala 15,3 milionu kusů oblečení z biobavlny, v roce 2009 to bylo již 18 milionů kusů zboží). Celá bavlněná kolekce této značky je tak v současné době již z 10 % tvořena biobavlnou a tento podíl chce nizozemský řetězec neustále zvyšovat.

Není divu, právě biobavlna a další recyklovatelné materiály použité v nejnovějších módních kolekcích dodávají levnějším značkám punc luxusu, módním řetězcům navíc nová strategie spojená s prodejem výrobků z biobavlny výrazně vylepšuje také firemní image.

Rostoucí poptávka po biobavlně ze strany módních řetězců se už ostatně odráží i ve statistikách mezinárodní společnosti Organic Exchange (OE), mapující a zastřešující celosvětový trh s touto komoditou. Jak uvádí aktuální vydání týdeníku Marketing & Media, podle aktuální zprávy Organic Exchange vzrůstá světový trh s výrobky z organické bavlny v posledních letech každoročně o čtyřicet procent, kvalifikovaný a střízlivý předpoklad analytiků OE pro rok 2011 počítá s nárůstem obchodu s textilními výrobky z organické bavlny o dalších dvacet až čtyřicet procent, v absolutních číslech by tak měl předloňský obrat 4,3 miliardy dolarů letos vzrůst až na šest miliard dolarů.

"Korporátní zodpovědnost" k životnímu prostředí je zkrátka ve světě módy stále víc in.

40%
O tolik každoročně roste světový trh s výrobky z organické bavlny, uvádí mezinárodní společnost Organic Exchange, mapující a zastřešující celosvětový trh s touto komoditou.

AUTOR: Irena Zemanová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů