zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Chytrá a zdravá MHD

29.04.2011
Doprava
Urbánní ekologie
Chytrá a zdravá MHD

Cílem velkých českých měst by nemělo být vytlačit z center individuální automobilovou dopravu, jak se o to některé radnice snaží kvůli tomu, aby jejich MHD neměla konkurenci. Dopravní podniky by měly spíše zlepšit kvalitu a rozšířit nabídku veřejné dopravy. Na mezinárodní konferenci Chytrá a zdravá městská veřejná doprava to řekl Martin Kalab z dopravního podniku z Vídně.

Také ve Vídni se podobně jako v českých městech snažili automobilovou dopravu vytlačit z centra, ale úplně se jim to nepodařilo, a to i z politických důvodů. "Žádné zákazy ani finanční sankce, podobně jako ve Stockholmu, nemáme. Přitom nám za deset let vzrostl počet přepravených cestujících o více než desetinu," dodal.

Jak zaplatit dopravu

MHD ve velkých českých městech je podle Kalaba velmi široká, dobře organizovaná a má pestrou základnu. Problémem je její kvalita a komfort, což ale obnáší investice a tedy diskusi o jízdném a podílu veřejných dotací. "Financování veřejné dopravy představuje v ČR zásadní společenskou otázku, kdy je nutné najít konsenzus mezi všemi stranami," dodal.

Vídeňský dopravní podnik získává 55 procent potřeb z jízdného, ale cena jízdenky je tam třikrát vyšší než je průměr českých měst bez Prahy; v Německu dokonce čtyřikrát až pětkrát vyšší. Další peníze ale získává MHD od radnice a státu na kompenzaci slev pro žáky, studenty a důchodce. Plzeňské městské dopravní podniky získávají z jízdného necelou čtvrtinu svých ročních potřeb.

Podle předsedy správní rady Sdružení dopravních podniků ČR Miloslava Kulicha všechny DP v Česku šetří, ale nemohou nijak ovlivnit tarifní politiku nastavenou městy. "Přitom všechny vstupy rostou. Tarif je proto pro nás nesmírně důležitý, zejména ve městech, kde provozují všechny trakce (typu Plzně s tramvajemi, autobusy a trolejbusy)," dodal. DP budou podle Kulicha v dohledné době určitě muset reagovat také na rostoucí ceny nafty a na nárůst DPH pro MHD.

Podle Kulicha kleslo využití MHD v Česku za posledních 20 let o téměř 40 %. "Města se dostávají do potíží s individuální dopravou, která je naší konkurencí," dodal. Zahraniční experti přitom městům v ČR doporučují, aby si města zachovala rozsah i význam tradiční hromadné dopravy. "Chceme města systematicky a ekologicky uřídit, ale kvůli tomu potřebujme do MHD vnášet nové technické a technologické prvky a stále více prezentovat její výhody a potřeby," dodal Kulich.

Propagujte se!

Individuální doprava vzrostla podle Kalaba ve všech evropských zemích. "Proti ní nemůžete teď nic dělat. Pokud ale MHD nabízí dostatečnou kvalitu služeb a dopravní podniky pečlivě mapují potřeby cestujících, zapojují marketingová opatření a informovanost veřejnosti, tak se lidé budou k veřejné dopravě vracet. Není pravdou, že je určena starým a chudým. Musíte ale lidem ukázat, že umí být příjemná, užitečná a ekologická a je použitelná pro všechny," dodal Kalab.

Dvoudenní konference v Plzni, kde hovořilo 300 expertů na MHD z 9 evropských zemí, se bude opakovat každé 2 roky a má se stát teoretickou platformou k berlínskému veletrhu Innotrans.

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí