zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

V Ostravě začínají testoval akumulátorovou lokomotivu

06.06.2011
Doprava
V Ostravě začínají testoval akumulátorovou lokomotivu

V hutní společnosti ArcelorMittal Ostrava začínají testovat první akumulátorovou lokomotivu. Na rozdíl od používaných dieselových neprodukuje žádné emise a je výrazně tišší. Používání ekologických lokomotiv má pomoci zlepšit životní prostředí na Ostravsku. ČTK to dnes sdělil obchodní ředitel Arrow line Richard Košťál.

Lokomotiva na akumulátorový pohon je vynálezem ostravských vědců. Je určena hlavně pro vlečky a logistické dopravní terminály. V ArcelorMittal Ostrava nyní začínají v provozu ověřovat menší, třínápravový stroj, na podzim by k němu měla přibýt větší, čtyřnápravová lokomotiva.

"Akumulátorová lokomotiva nevypouští žádné emise ani prach. Měla by plně nahradit staré motorové lokomotivy poháněné naftou," uvedl Roman Smelik, technický ředitel společnosti Arrow line, která se na jejím vývoji podílela. Podle něho se kromě velkých českých firem o akumulátorovou lokomotivu zajímají i v zahraničí, například v Polsku.

Náklady na provoz budou desetinové proti motorové lokomotivě a s narůstající cenou nafty se tento rozdíl zvýší. Cena akumulátorových a dieselových lokomotiv je srovnatelná.

Využití akumulátorového pohonu ve velkých ostravských firmách by výrazně snížilo emise z dieselových motorů lokomotiv. "Pro region by to byl opět krok k lepšímu ovzduší," podotkl vedoucí odboru životního prostředí krajského úřadu v Ostravě Tomáš Kotyza.

Akumulátorová lokomotiva má český patent od Úřadu průmyslového vlastnictví, o přidělení evropského patentu se rozhoduje. Součástí lokomotivy je zařízení, které umí přeměnit stejnosměrný proud z nabité baterie na proud střídavý, který lokomotivu pohání. Když lokomotiva brzdí, zařízení začne fungovat opačně a brzdnou energii vrací zpět do akumulátorové baterie. Způsob rekuperace energie si ostravští vynálezci nechali patentovat.

Lokomotivu vyvinuly firmy sdružené v Technologickém centru Ostrava spolu s Vysokou školou báňskou - Technickou univerzitou. Do její výroby se zapojily regionální společnosti Dodávky automatizace, Krnovské opravny a strojírny nebo Pneukom.

Na vývoj třínápravové lokomotivy, který přišel zhruba na 20 milionů korun, přispěla z 60 procent Evropská unie. Stavbu první čtyřosé lokomotivy financuje z 90 procent ministerstvo průmyslu a obchodu.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí