zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Trochu o historii elektrokol

23.06.2011
Doprava
Urbánní ekologie
Trochu o historii elektrokol

První jízdní kolo bylo vynalezeno Karlem Draisem v roce 1817 v Karlsruhe. Kolo s dvěma ráfky o stejném průměru a s pohonem pedály bylo poprvé sestrojeno v roce 1862 Pierrem Lallementem ve Francii. V roce 1888 John Dunlop vynalezl pneumatiky a řetězový pohon pro bezpečnou jízdu.

Nedlouho poté, v devadesátých letech 19. století se objevují patentové přihlášky kol, které k pohonu využívají nejen šlapání, ale také elektromotor. V roce 1897, Hosea W. Libbey z amerického Bostonu sestrojil elektrické kolo (U.S. Patent 596,272) poháněné "dvojitým elektrickým motorem", který byl umístěn ve středu osy klikové hřídele. Tento model byl v roce 1990 znovu sestrojen a imitován jako kolo Lafree spol. Giant.

Ani v českých zemích konstruktéři nezaháleli. Jedním z prvních kdo se zabýval elektrickým kolem, respektive "Elektrocyklem", byl od roku 1938 Ing. H. Fügner. V prototypu z roku 1944 využíval upravené dynamo Sentuilla o výkonu 150W a napětí 24V. Na rovině kolo dosahovalo rychlosti 14 km/h a s odpojeným derivačním vinutím až 36 km/h! Olověné baterie měly kapacitu 75 Ah a dojezd na rovině až 70 Km. Hmotnost včetně baterií však byla neuvěřitelných 140 Kg.

Značný rozvoj zaznamenávají elektrokola až s ovládáním točivého momentu elektromotorů, jež byl objeven koncem 90. let 20. století. První komerční elektrická kola se na trhu objevila v r. 1992 a již v r. 1998 je na trhu 49 různých typů elektrokol. Jejich produkce roste rychlostí 8% ročně. Pokud byla elektrokola před 15 lety běžně vybavena neskladnými olověnými bateriemi, dnes jsou k dispozici lehčí a cenově dostupné NiMH (paměťový efekt), Li-Ion, LiPol baterie s kapacitou dostatečnou pro ujetí až 100 kilometrů.

ZDROJ: ekolo.cz, mírně upraveno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí